Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 3 november 2020

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De Commissie Bezwaarschriften heeft een advies uitgebracht over het bezwaar van de eigenaren tegen de aanwijzing van de Lijsterweg 20A als gemeentelijk monument. Het advies is het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren en het besluit te handhaven.


    Besluit op bezwaar besluit B&W kan niet worden gemandateerd.
    Aanwijzings- en bezwarenprocedure heeft beoordeling planvorming herbestemming Lijsterweg 20A niet vertraagd.

    Voorgesteld besluit

    Het bezwaar inzake Lijsterweg 20A niet-ontvankelijk te verklaren en het bestreden besluit te handhaven.

    Besluit

    Het bezwaar inzake Lijsterweg 20A niet-ontvankelijk te verklaren en het bestreden besluit te handhaven.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    Op 15 oktober 2020 heeft de fractie van Hilversums Belang op grond van artikel 41 RvO het college vragen gesteld over ‘voormalig sleutelgebied en de woningbouwimpuls’. Het college heeft deze vragen op 20 oktober 2020 beantwoord. Op 19 oktober 2020 heeft de fractie van Hilversums Belang aanvullende vragen gesteld. In deze brief beantwoorden wij de aanvullende vragen.

    Voorgesteld besluit

    De aanvullende artikel 41 vragen van de fractie HB over 'voormalig sleutelgebied en woningbouwimpuls' beantwoorden met bijgevoegde collegebrief.

    Besluit

    De aanvullende artikel 41 vragen van de fractie HB over 'voormalig sleutelgebied en woningbouwimpuls' beantwoorden met bijgevoegde collegebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  3. 3

    Bij de behandeling van het raadsvoorstel "doelgroepenvervoer Gooi en Vechtstreek" hebben de gemeenteraden van Blaricum, Gooise Meren, Laren, Huizen, Wijdemeren en Hilversum verzocht om versneld te streven naar schone voertuigen in het doelgroepenvervoer. Dit sluit aan bij de doelen van het Bestuursakkoord Zero Emissie doelgroepenvervoer.


    Volledig emissievrij doelgroepenvervoer vanaf 1 januari 2025 is de gezamenlijke ambitie van gemeenten, marktpartijen en andere organisaties uit de sector. Al 97 gemeenten hebben hiervoor het Bestuursakkoord ondertekend. De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek kunnen zich hierbij aansluiten en zo gebruik maken van de kennis en praktijkervaring van deze “Coalition of the Willing”.


    Het doelgroepenvervoer is onderdeel van het sociaal domein. Duurzame mobiliteit, onder andere emissievrij doelgroepenvervoer,  is onderdeel van het Regionaal Mobiliteitsprogramma Noord-Holland – Flevoland (RMP) dat in het kader van het nationale Klimaatakkoord onderdeel mobiliteit wordt opgezet. De regio Gooi en Vechtstreek participeert hierin als onderdeel van de deelregio MRA.

    Voorgesteld besluit

    Toe te treden tot het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer.

    Besluit

    Toe te treden tot het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer.

    Akkoord.

  4. 4

    Als gevolg van de coronamaatregelen waren de buurthuizen gesloten in de periode maart tot juli. Vaste lasten, waaronder huurverplichtingen, liepen door terwijl er geen inkomsten uit verhuur waren. Met name de door vrijwilligers gerunde buurthuizen zijn financieel getroffen. Bij de buurthuizen van Versa speelde dit niet of veel minder, omdat hogere kosten vanwege COVID gecompenseerd worden door incidenteel lagere uitgaven (o.a. voor personeel). Een tegemoetkoming ter grootte van 3 maanden huur draagt bij aan de financiële continuïteit van de buurthuizen.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan de zelfstandige buurthuizen een incidentele bijdrage te verlenen ter compensatie van de huur in de sluitingsmaanden april, mei en juni.
    2. De kosten ad. € 24.868 te dekken uit de begroting zorg en welzijn.

    Besluit

    1. Aan de zelfstandige buurthuizen een incidentele bijdrage te verlenen ter compensatie van de huur in de sluitingsmaanden april, mei en juni.
    2. De kosten ad. € 24.868 te dekken uit de begroting zorg en welzijn.

    Akkoord.

  5. 5

    In 2020 zou Hilversum herdenken en vieren dat het 75 jaar geleden was dat Nederland werd bevrijd. Daarvoor waren verschillende activiteiten georganiseerd. Helaas konden de meeste activiteiten niet doorgaan vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Tegelijkertijd hebben enkele activiteiten wel degelijk plaatsgevonden. Van het college wordt nu een besluit gevraagd om de financiële afhandeling van deze activiteiten te regelen.

    Voorgesteld besluit

    1. Een subsidie van € 16.700,- te verlenen aan Museum Hilversum, bestemd voor het onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog in Hilversum, en de kosten te dekken uit het budget voor de programmagelden in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    2. Een subsidie van € 29.700,- te verlenen aan Museum Hilversum, bestemd voor het educatieproject Hilversum in de Tweede Wereldoorlog, en de kosten te dekken uit het budget 75 jaar vrijheid in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    3. Het bevrijdingsconcert en de vrijheidsrevue niet te organiseren in 2021 en de gemaakte kosten aan de organisatoren à € 3.000,- te vergoeden. Deze kosten te dekken uit het budget 75 jaar vrijheid in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    4. Bij de Tweede Tussenrapportage voor te stellen aan de gemeenteraad om € 60.000,- van het resterende budget 75 jaar vrijheid in 2020 toe te voegen aan de reserve Covid-19. Vervolgens vooruitlopend op de besluitvorming van de raad in 2021 (jaarrekening 2020 en Turap-1 2021) vanaf 1 januari 2021 het over te hevelen budget reeds vrijgeven.

    Besluit

    1. Een subsidie van € 16.700,- te verlenen aan Museum Hilversum, bestemd voor het onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog in Hilversum, en de kosten te dekken uit het budget voor de programmagelden in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    2. Een subsidie van € 29.700,- te verlenen aan Museum Hilversum, bestemd voor het educatieproject Hilversum in de Tweede Wereldoorlog, en de kosten te dekken uit het budget 75 jaar vrijheid in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    3. Het bevrijdingsconcert en de vrijheidsrevue niet te organiseren in 2021 en de gemaakte kosten aan de organisatoren à € 3.000,- te vergoeden. Deze kosten te dekken uit het budget 75 jaar vrijheid in Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2020.
    4. Bij de Tweede Tussenrapportage voor te stellen aan de gemeenteraad om € 60.000,- van het resterende budget 75 jaar vrijheid in 2020 toe te voegen aan de reserve Covid-19. Vervolgens vooruitlopend op de besluitvorming van de raad in 2021 (jaarrekening 2020 en Turap-1 2021) vanaf 1 januari 2021 het over te hevelen budget reeds vrijgeven.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  6. 6

    Beantwoording vragen ex artikel 41 RVO van de fractie SP aan het college over ‘implementatie coronaregels bij de verkiezingen’.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met de beantwoording Art. 41-vragen van de SP inzake implementatie coronaregels bij de verkiezingen.

    Besluit

    Akkoord te gaan met de beantwoording Art. 41-vragen van de SP inzake implementatie coronaregels bij de verkiezingen.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  7. 7

    In een brief van 2 september 2020 aan het college van B en W zijn door de fractie van Democraten Hilversum artikel 41 RvO vragen ingediend inzake 'Gezondheidsrisico loodverontreiniging in particuliere tuinen'.


    Op 30 september heeft het college een uitstelbericht aan de raad verstuurd waarbij is aangegeven dat het streven er op is gericht om de vragen vóór 4 november 2020 te beantwoorden.

    Voorgesteld besluit

    De op 3 september 2020 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van dhr. Edwin Göbbels van de fractie Democraten Hilversum aan het college over 'Gezondheidsrisico loodverontreiniging in particuliere tuinen' te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 3 september 2020 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Democraten Hilversum aan het college over 'Gezondheidsrisico loodverontreiniging in particuliere tuinen' te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  8. 8

    Jaarlijks dient B&W het normenkader als bijlage op controleprotocol vast te stellen. Het controleprotocol werd in 2019 voor de periode 2019 tot en met 2022 vastgesteld door raad. Echter het normenkader dient jaarlijks via B&W vastgesteld worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het normenkader 2020 als geactualiseerd onderdeel van het controleprotocol 2019-2022 vast te stellen;
    2. De raad te informeren door middel van de bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Het normenkader 2020 als geactualiseerd onderdeel van het controleprotocol 2019-2022 vast te stellen;
    2. De raad te informeren door middel van de bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met een aanpassing.

  9. 9

    In de raadsvergadering van 10 juni is de raad akkoord gegaan met het instellen van de reserve Covid-19. In het voorstel is aangegeven de raad tussentijds en achteraf te informeren over afwijkingen van € 25.000 en hoger, die veroorzaakt worden door de Coronacrisis. In drie eerdere RIB's is de raad reeds geïnformeerd over financiële afwijkingen als gevolg van deze crisis. In deze RIB informeert u de raad over aanvullende financiële afwijkingen en de stand van de reserve.

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2020 met een bedrag van per saldo € 356.000 nadelig in 2020 en een nadeel ad € 65.000 in 2021, zoals beschreven in bijgaande raadsinformatiebrief.
    2. De afwijking in 2020 op te nemen in de tweede tussenrapportage 2020, en de raad daarbij voor te stellen een bedrag van € 356.000 te onttrekken aan de reserve Covid-19.
    3. De afwijking in 2021 op te nemen in de eerste tussenrapportage 2021, en de raad daarbij voor te stellen dit nadeel te dekken door een onttrekking uit de reserve Covid-19.
    4. Aan de raad in de tweede tussenrapportage 2020 voor te stellen het krediet ‘vervanging meubilair raadhuis’ ad € 100.000 te herbestemmen voor ‘aanpassingen kantoorvilla’.
    5. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2020 met een bedrag van per saldo € 356.000 nadelig in 2020 en een nadeel ad € 65.000 in 2021, zoals beschreven in bijgaande raadsinformatiebrief.
    2. De afwijking in 2020 op te nemen in de tweede tussenrapportage 2020, en de raad daarbij voor te stellen een bedrag van € 356.000 te onttrekken aan de reserve Covid-19.
    3. De afwijking in 2021 op te nemen in de eerste tussenrapportage 2021, en de raad daarbij voor te stellen dit nadeel te dekken door een onttrekking uit de reserve Covid-19.
    4. Aan de raad in de tweede tussenrapportage 2020 voor te stellen het krediet ‘vervanging meubilair raadhuis’ ad € 100.000 te herbestemmen voor ‘aanpassingen kantoorvilla’.
    5. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  10. 10

    De afgelopen jaren hebben de regio en de gemeentes gezamenlijk onderzoek gedaan en in beeld gebracht wat de belangrijkste (regionale) opgaven zijn. Dit heeft geresulteerd in het Koersdocument. Het is de bedoeling dat de raad wensen en bedenkingen kan indienen. In het regionale portefeuilleoverleg zal op basis van de inbreng van de raden het koersdocument eventueel worden aangepast waarna de colleges van de verschillende gemeentes het koersdocument vaststellen. Het koersdocument vormt een bouwsteen voor onze eigen Omgevingsvisie.

    Voorgesteld besluit

    (1) De gemeenteraad voorstellen:
    1.  Kennis te nemen van het Koersdocument Gooi en Vechtstreek (bijlage 1);
    2.  In te stemmen met de in dit voorstel genoemde wensen en bedenkingen.


    (2) Het onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad voor de raadscommissie van november 2020.

    Besluit

    I De gemeenteraad voorstellen:
    1.  Kennis te nemen van het Koersdocument Gooi en Vechtstreek (bijlage 1);
    2.  In te stemmen met de in dit voorstel genoemde wensen en bedenkingen.
    II Het onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad voor de raadscommissie van november 2020.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  11. 11

    Vandaag of morgen komt er een persbericht vanuit Amaris m.b.t. de overname van de dienstverlening huishoudelijke hulp door TGVS per 1 januari a.s. Het Portefeuillehoudersoverleg is onlangs mondeling geïnformeerd door inkoop&contractbeheer van de regio. Het voorstel is om de raad op korte termijn schriftelijk te informeren.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren door middel van een collegebrief.

    Besluit

    De raad te informeren door middel van een collegebrief.

    Conform.

  12. 12

    Tijdens de behandeling van de toezeggingenlijst in het pho van 5 oktober 2020 is afgesproken een collegebrief te versturen om hiermee T19-139 af te doen.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Conform.

  13. 13

    De gemeente levert WOZ-data uit aan het gemeentelijke samenwerkingsverband Dataland. Dataland verstrekt namens bijna alle gemeenten wettelijke verplichte WOZ-data aan externe partijen zoals accountants, makelaars, notarissen en banken en verzekeraars. Deze werkwijze ontlast de deelnemende gemeenten van vele losse verzoeken om informatie. Dataland houdt op te bestaan en gaat over naar het Kadaster. Daarom wordt gevraagd om een overeenkomst aan te gaan met het Kadaster voor het leveren van WOZ-data en hiermee de huidige overeenkomst met Dataland te beëindigen.

    Voorgesteld besluit

    Een overeenkomst aan te gaan met het Kadaster voor het leveren van WOZ-data en hiermee de huidige overeenkomst met Dataland te beëindigen.

    Besluit

    Een overeenkomst aan te gaan met het Kadaster voor het leveren van WOZ-data en hiermee de huidige overeenkomst met Dataland te beëindigen.

    Conform.

  14. 14

    Op 29 januari 2020 heeft de raad het besluit genomen om het Raadhuis voor 2022 CO2 neutraal te maken volgens variant 1 met uitzondering van de plaatsing van een warmtepomp en koelinstallatie.
    Daarnaast heeft de raad opdracht gegeven om een geschikte locatie te zoeken om ca 3.100 zonnepanelen te kunnen plaatsen om te kunnen voorzien in de duurzame elektriciteitsbehoefte van het raadhuis en de gemeentewerf.


    Per 1 januari 2021 verandert de berekeningsmethode om de energiezuinigheid van gebouwen te berekenen. Dan mag alleen duurzame elektriciteit welke direct op en rond het gebouw wordt opgewerkt meegeteld worden. Hierdoor is het realiseren van een energieneutraal Raadhuis niet mogelijk.


    Zoals eerder door ons aangegeven in de beantwoording artikel 41 vragen is het realiseren van een CO2 neutraal/energieneutraal Raadhuis geen vereiste voor het behalen van een CO2 neutrale bedrijfsvoering. Duurzame elektriciteit kan binnen de CO2 neutrale bedrijfsvoering ook worden ingekocht en is de realisatie van een zonnepark vanwege de veranderde berekeningsmethode niet meer haalbaar.


    Naar aanleiding hiervan hebben we 3 scenario’s voor de verdere verduurzaming van het Raadhuis, de Villa en het Stadskantoor als onderdeel van de bredere opgave CO2 neutrale bedrijfsvoering uitgewerkt waarover wij u advies vragen.

    Voorgesteld besluit

    Het college van B&W te adviseren over de drie in dit voorstel genoemde scenario’s voor de verduurzaming van het Raadhuis, Villa en Stadskantoor en daarbij de bijgevoegde rapportage CO2 neutrale bedrijfsvoering te betrekken.

    Besluit

    Het college van B&W te adviseren over de drie in dit voorstel genoemde scenario’s voor de verduurzaming van het Raadhuis, Villa en Stadskantoor en daarbij de bijgevoegde rapportage CO2 neutrale bedrijfsvoering te betrekken.

    Conform.