- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
De gemeenten in de regio hebben in de vorige raadsperiode gewerkt met de regionale samenwerkingsagenda. Met betrekking tot de nieuwe raadsperiode tot 2022 wordt voorgesteld een nieuwe RSA op te stellen. Hiertoe is door de regio een proces opgestart. In dit proces is een belangrijke stap om input te vragen aan de raden welke nieuwe speerpunten de nieuwe RSA moet bevatten. Daar veel zaken doorlopen (Omgevingsvisie, bescherming en opvang, mobiliteit) vanuit de huidige RSA hoeven deze lopende zaken niet noodzakelijkerwijs herhaald te worden. Via een zienswijze kan de raad van Hilversum de nieuwe speerpunten benoemen.
Voorgesteld wordt een beperkt aantal speerpunten in de zienswijze op te nemen.
Ter voorbereiding van de commissievergadering van 16 januari 2019 is het verzoek van het Presidium een BVS te organiseren op 19 december 2018 over de RSA.
De nieuwe speerpunten worden na het raadsbesluit over de zienswijze via het Algemeen Bestuur ingebracht in de regionale conferentie van februari 2019.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018, de voortgangsrapportage 2018, de analyse coalitieakkoorden Gooi en Vechtstreek 2018 en de staat van de regio.
- In te stemmen met het voornemen van het Algemeen Bestuur van de regio Gooi en Vechtstreek om de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018 te actualiseren.
- Bijgaande zienswijze te verzenden aan het Algemeen Bestuur van de regio waarin opgenomen de voorgestelde speerpunten voor de regionale samenwerkingsagenda 2019 – 2022.
Besluit
- Kennis te nemen van de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018, de voortgangsrapportage 2018, de analyse coalitieakkoorden Gooi en Vechtstreek 2018 en de staat van de regio.
- In te stemmen met het voornemen van het Algemeen Bestuur van de regio Gooi en Vechtstreek om de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018 te actualiseren.
- Bijgaande zienswijze te verzenden aan het Algemeen Bestuur van de regio waarin opgenomen de voorgestelde speerpunten voor de regionale samenwerkingsagenda 2019 – 2022.
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
2
In 2013 is gestart met het uitbreiden van de gemeentelijke monumentenlijst met monumenten in het centrumgebied van Hilversum. Om tot een selectie van monumenten te komen is er onderzoek gedaan naar de ontwikkelingsgeschiedenis en de identiteit van het centrum van Hilversum en naar de objecten die vanwege hun cultuurhistorische- en architectuurhistorische waarden van belang zijn en die het gelaagde verhaal van het centrum illustreren. Daaruit zijn objecten geselecteerd die eind 2016 in voorbescherming zijn genomen. Na het belangenonderzoek en waar nodig nader onderzoek en de advisering door de CWM, is de conclusie dat er geen redenen zijn om af te zien van aanwijzing van alle panden als gemeentelijke monumenten. Een aantal eigenaren hebben een zienswijze ingediend. In het algemeen wordt het beleid van de gemeente om cultuurhistorisch erfgoed te beschermen en in stand te houden positief beoordeeld. De waarden zijn geborgd in de bestemmingsplannen en op grond van de Monumentenverordening Hilversum 2016. Met dit besluit worden de waarden erkend. De omgang met de waarden wordt geregeld via het omgevingsvergunningenproces. Voor het gehele voorstel wordt graag verwezen naar de bijgevoegde Nota van Zienswijzen. Voorts blijkt na onderzoek dat er 11 panden nog (gedeeltelijk) in voorbescherming genomen moeten worden vanwege onvolledigheid tijdens het aanwijzingsproces.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
A. Bespreken van de in beeld gebrachte consequenties (bijlagen a, b, c)
B. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek en gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen 53 monumenten in het centrumgebied van Hilversum aan te wijzen als gemeentelijk monument.- 3e Oosterstraat 10-20
- Biersteeg 1 en Groest 49-51
- Bussumerstraat 19-21-21A
- Bussumerstraat 61-61A-63-63A-65-67, Wagenmakersplein 19-21
- Emmastraat 9
- Emmastraat 10-10A-12A-14A-16-16B-16C-18-18A-18C
- Groest 31 – Spoorstraat 71-73
- Groest 57-57A-59, Spuisteeg 38
- Havenstraat 5
- Havenstraat 11-13-15-17D
- Havenstraat 29-31 (Achter Havenstraat 25-27B)
- Havenstraat 41-41A-41B-41C-41D
- Havenstraat 99-99A-99B-99C
- Herenstraat 9
- Herenstraat 10
- Hoge Naarderweg 79-81
- Kampstraat 16
- Kapelstraat 17
- Kapelstraat 39-Koningsstraat 52
- Kerkbrink 4 BIJ
- Kerkstraat 43-43A
- Kerkstraat 75
- Kerkstraat 94
- Laanstraat 5-7-9-11
- Langestraat 46 met hekwerk
- Langestraat 105-105A-105B-105C-107-107A-107B-109-111-111A-111B-111C-113-113A-113B 113C
- Langestraat 124, 124A, 124B
- Langestraat 132-132A-134-134A en Herenstraat 81-83
- Larenseweg 2, 2A
- Leeuwenstraat 36-36A
- Melkpad 3-9A en Bussumerstraat 8-14L
- Melkpad 11A
- Naarderstraat 75-77-79-79A-79B
- Noorderweg 42-42A
- Noordse Bosje 56-58
- Oude Doelen 58
- Oude Torenstraat 6 met hekwerk
- Ruitersweg 2
- Ruitersweg 8 met hekwerk
- Ruitersweg 12-14
- Schapenkamp, bij 250
- ’s-Gravelandseweg 4A-4B-4C-1-4C-2
- ’s Gravelandseweg 10-10A / Schoutenstraat 19-19A
- ’s Gravelandseweg 14A-14A-1-14A-2-14A-3-14B-14B-1
- ’s-Gravelandseweg 16-16-1-16-2-16A-16B-16C
- ’s-Gravelandseweg 27-31C /Albertus Perksteeg 15A-27B ’s-Gravelandseweg 27-27-1-27-2-27-3-27A-27B-29-29A-29B-31-31A-31B- 31C-
- ’s Gravelandseweg 70
- Smidsteeg 6 met hekwerk
- Spoorstraat 12-14-naast 14
- Spoorstraat 57-59-61-63-63A
- Stationsstraat 22-22A-24-26-26A
- Vaartweg 15A-17-1-17-2-17-3-17-4 – Havenstraat 2- 2/4
- Veerstraat 9-9A-11-11A
- De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
- De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
- Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
- Bijgaande nota proces aanwijzing gemeentelijke monumenten in het centrumgebied van Hilversum vast te stellen.
- Te besluiten Noorderweg 44 en Havenstraat 16 in voorbescherming te nemen volgens bijgaande brieven.
- Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande besluiten tot voorbescherming toe te kennen aan de afdelingsmanager van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
- De raad te informeren volgens bijgaande raadsinformatiebrief.
Besluit
A. Bespreken van de in beeld gebrachte consequenties (bijlagen a, b, c)
B. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek en gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen 53 monumenten in het centrumgebied van Hilversum aan te wijzen als gemeentelijk monument.- 3e Oosterstraat 10-20
- Biersteeg 1 en Groest 49-51
- Bussumerstraat 19-21-21A
- Bussumerstraat 61-61A-63-63A-65-67, Wagenmakersplein 19-21
- Emmastraat 9
- Emmastraat 10-10A-12A-14A-16-16B-16C-18-18A-18C
- Groest 31 – Spoorstraat 71-73
- Groest 57-57A-59, Spuisteeg 38
- Havenstraat 5
- Havenstraat 11-13-15-17D
- Havenstraat 29-31 (Achter Havenstraat 25-27B)
- Havenstraat 41-41A-41B-41C-41D
- Havenstraat 99-99A-99B-99C
- Herenstraat 9
- Herenstraat 10
- Hoge Naarderweg 79-81
- Kampstraat 16
- Kapelstraat 17
- Kapelstraat 39-Koningsstraat 52
- Kerkbrink 4 BIJ
- Kerkstraat 43-43A
- Kerkstraat 75
- Kerkstraat 94
- Laanstraat 5-7-9-11
- Langestraat 46 met hekwerk
- Langestraat 105-105A-105B-105C-107-107A-107B-109-111-111A-111B-111C-113-113A-113B 113C
- Langestraat 124, 124A, 124B
- Langestraat 132-132A-134-134A en Herenstraat 81-83
- Larenseweg 2, 2A
- Leeuwenstraat 36-36A
- Melkpad 3-9A en Bussumerstraat 8-14L
- Melkpad 11A
- Naarderstraat 75-77-79-79A-79B
- Noorderweg 42-42A
- Noordse Bosje 56-58
- Oude Doelen 58
- Oude Torenstraat 6 met hekwerk
- Ruitersweg 2
- Ruitersweg 8 met hekwerk
- Ruitersweg 12-14
- Schapenkamp, bij 250
- ’s-Gravelandseweg 4A-4B-4C-1-4C-2
- ’s Gravelandseweg 10-10A / Schoutenstraat 19-19A
- ’s Gravelandseweg 14A-14A-1-14A-2-14A-3-14B-14B-1
- ’s-Gravelandseweg 16-16-1-16-2-16A-16B-16C
- ’s-Gravelandseweg 27-31C /Albertus Perksteeg 15A-27B ’s-Gravelandseweg 27-27-1-27-2-27-3-27A-27B-29-29A-29B-31-31A-31B- 31C-
- ’s Gravelandseweg 70
- Smidsteeg 6 met hekwerk
- Spoorstraat 12-14-naast 14
- Spoorstraat 57-59-61-63-63A
- Stationsstraat 22-22A-24-26-26A
- Vaartweg 15A-17-1-17-2-17-3-17-4 – Havenstraat 2- 2/4
- Veerstraat 9-9A-11-11A
- De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
- De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
- Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
- Bijgaande nota proces aanwijzing gemeentelijke monumenten in het centrumgebied van Hilversum vast te stellen.
- Te besluiten Noorderweg 44 en Havenstraat 16 in voorbescherming te nemen volgens bijgaande brieven.
- Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande besluiten tot voorbescherming toe te kennen aan de afdelingsmanager van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
- De raad te informeren volgens bijgaande raadsinformatiebrief.
Akkoord.
-
3
In regionaal verband wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuwe regionale huisvestingsverordening. Er is hiervoor een bouwstenennotitie geschreven waarop zienswijzen worden gevraagd van het college, met input van de commissie. Naast het college en de commissie van Hilversum worden ook zienswijzen gevraagd van de andere gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek, woningcorporaties werkzaam in de Gooi en Vechtstreek en huurdersorganisaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het conceptvoorstel voor zienswijze op de Bouwstenennota Huisvestingsverordening 2019 vast te stellen, zoals verwoord in bijgaande brief aan de regio Gooi en Vechtstreek;
- Het conceptvoorstel voor zienswijze op de Bouwstenennota Huisvestingsverordening 2019 aan te bieden voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen van 16 januari 2019 ter advisering aan het college.
Besluit
- Het conceptvoorstel voor zienswijze op de Bouwstenennota Huisvestingsverordening 2019 vast te stellen, zoals verwoord in bijgaande brief aan de regio Gooi en Vechtstreek;
- Het conceptvoorstel voor zienswijze op de Bouwstenennota Huisvestingsverordening 2019 aan te bieden voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen van 16 januari 2019 ter advisering aan het college.
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
4
Regio Gooi en Vechtstreek en de deelnemende gemeenten geven gezamenlijk uitvoering aan de inkoop en het beheer van individuele maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein.
Het controleprotocol bevat de opdracht van de gemeenten aan de Regio Gooi en Vechtstreek hoe invulling te geven aan de financiële verantwoording en controle maatwerkvoorzieningen sociaal domein 2018/2019. De colleges van de deelnemende gemeenten stellen het controleprotocol Regio Gooi en Vechtstreek 2018/2019 vast. Inhoudelijk bezien is het controleprotocol Regio Gooi en Vechtstreek 2018/2019 nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren. Het protocol is afgestemd met de gemeentelijke accountant.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Controle- en verantwoordingsprotocol Sociaal Domein 2018/2019 ten behoeve van de Regio Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
Besluit
Controle- en verantwoordingsprotocol Sociaal Domein 2018/2019 ten behoeve van de Regio Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
Akkoord.
-
5
Op 17 januari 2019 is er een hoorzitting jeugd over de bovenregionale inkoop jeugdbescherming en jeugdreclassering, op verzoek van de commissie Zorg en Samenleving. De regio Gooi en Vechtstreek is - in nauwe afstemming met de portefeuillehouders Zorg - in september uit de bovenregionale inkoop gestapt en heeft de bestaande contracten met de huidige in de regio werkzame gecertificeerde instellingen verlengd tot en met 2020. Het college heeft de gemeenteraad daarover met een collegebrief op 1 oktober 2018 geïnformeerd. De hoorzitting gaat in essentie over de toedracht.
Voor de hoorzitting zijn drie aanbieders voor jeugdbescherming en jeugdreclassering uitgenodigd, alsmede raadsleden van de gemeenten in Gooi en Vechtstreek. De hoorzitting wordt georganiseerd aan de hand van het Reglement van Orde, als commissievergadering Zorg en Samenleving en onder voorzitterschap van commissievoorzitter R. Verkuijlen.
Een voorbereidingsgroep van raadsleden, de griffier, regio en Hilversumse ambtenaren is belast met de voorbereiding. De voorbereidingsgroep heeft het college gevraagd om in samenwerking met de regio een feitenrelaas op te stellen. Dit feitenrelaas is inmiddels gereed. Er is bewust voor gekozen een rijk gedocumenteerd relaas te maken, zodat (zeker gegeven de verwachte grote opkomst van raadsleden uit de regio) geen 'technische' onduidelijkheid ontstaat hoe het proces gelopen is.
Niet alle informatie kan in het feitenrelaas worden opgenomen, omdat de bovenregionale inkoop loopt nog en (ook door ons college) op stukken geheimhouding is gelegd. Waar van toepassing, is dat vermeld in het feitenrelaas.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het feitenrelaas en de bijlagen ter beschikking stellen aan de voorbereidingsgroep voor de hoorzitting jeugdbescherming en jeugdreclassering op 17 januari 2019, ter verspreiding onder deelnemers.
- De wethouder Zorg machtigen het feitenrelaas aan te vullen met bijlage 29 over besluitvorming van het college over het beëindigen van het bovenregionale inkooptraject jeugdbescherming en jeugdreclassering (separaat geagendeerd voor het college van 18 december 2018).
Besluit
- Het feitenrelaas en de bijlagen ter beschikking stellen aan de voorbereidingsgroep voor de hoorzitting jeugdbescherming en jeugdreclassering op 17 januari 2019, ter verspreiding onder deelnemers.
- De wethouder Zorg machtigen het feitenrelaas aan te vullen met bijlage 29 over besluitvorming van het college over het beëindigen van het bovenregionale inkooptraject jeugdbescherming en jeugdreclassering (separaat geagendeerd voor het college van 18 december 2018).
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
6
De afgelopen maanden is in samenwerking met diverse partijen zoals jeugdhulpaanbieders, consulenten en verwijzers het transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek opgesteld. In dit plan is beschreven welke maatregelen de gemeenten (Blaricum, Laren, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Weesp en Wijdemeren) de komende jaren gezamenlijk willen uitvoeren om het jeugdhulpstelsel beter te laten functioneren. Van dit transformatieplan jeugd heeft u in uw vergadering van 18 september 2018 kennisgenomen ter voorbereiding op het regionale PHO Sociaal Domein van 20 september. Het ministerie Volksgezondheid Welzijn en Sport heeft het transformatieplan goedgekeurd. Hierdoor ontvangen de gemeenten financiële middelen om de maatregelen zoals opgenomen in het plan uit te voeren. De uitgangspunten van dit regionale plan sluiten aan op de uitgangspunten van het lokaal transformatieplan jeugd wat momenteel wordt voorbereid en volgens planning in Q2 2019 aan u zal worden voorgelegd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
- De Regio Gooi en Vechtstreek te verzoeken om vanaf 1 januari 2019 de coördinatie uit te voeren en hierover te rapporteren richting het Rijk, de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
- Het transformatiebudget 2018, 2019 en 2020 over te dragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek.
- De gemeenteraad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief
Besluit
- Het transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
- De Regio Gooi en Vechtstreek te verzoeken om vanaf 1 januari 2019 de coördinatie uit te voeren en hierover te rapporteren richting het Rijk, de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
- Het transformatiebudget 2018, 2019 en 2020 over te dragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek.
- De gemeenteraad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
7
Uit het onderzoek “Inzicht in overheadkosten ambulante Jeugdhulp en JGGZ” is naar voren gekomen dat de ambulante tarieven aangepast moeten worden en dat sommige aanbieders die complexe ondersteuning leveren (instellingen/infrastructurele instellingen) een taakgerichte opslag moeten krijgen. Deze taakgerichte opslag wordt gedekt uit de budgetten jeugdhulp 2019 en verder.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De ambulante tarieven jeugdhulp en jeugd GGZ aan te passen per 1 januari 2019 tot einde contract zoals opgenomen in bijlage 1.
- De taakgerichte opslag voor (infrastructurele) instellingen te verruimen van (regionaal) €150.000 (voor Hilversum € 53.265,-) per 1 januari 2019 tot einde contract bovenop de eerder vastgestelde (regionaal) € 600.000,- (zaaknummer: 407961).
- Een eenmalige vergoeding aan Stichting de Bascule te verstrekken van €45.000 (voor Hilversum € 15.980,-) in 2019.
- Deze kosten te dekken uit de jeugdhulpbudgetten 2019 en verder.
- Op grond van artikel 55 lid 1 van de Gemeentewet en artikel 10 lid1 onder c en lid 2 onder b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op het vertrouwelijke concept rapport ‘Inzicht in overheadkosten ambulante Jeugdhulp en JGGZ’ (bijlage 2).
Besluit
- De ambulante tarieven jeugdhulp en jeugd GGZ aan te passen per 1 januari 2019 tot einde contract zoals opgenomen in bijlage 1.
- De taakgerichte opslag voor (infrastructurele) instellingen te verruimen van (regionaal) €150.000 (voor Hilversum € 53.265,-) per 1 januari 2019 tot einde contract bovenop de eerder vastgestelde (regionaal) € 600.000,- (zaaknummer: 407961).
- Een eenmalige vergoeding aan Stichting de Bascule te verstrekken van €45.000 (voor Hilversum € 15.980,-) in 2019.
- Deze kosten te dekken uit de jeugdhulpbudgetten 2019 en verder.
- Op grond van artikel 55 lid 1 van de Gemeentewet en artikel 10 lid1 onder c en lid 2 onder b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op het vertrouwelijke concept rapport ‘Inzicht in overheadkosten ambulante Jeugdhulp en JGGZ’ (bijlage 2).
Akkoord.
-
8
In het toelatingsdocument jeugdhulp is opgenomen dat als aanbieders een negatief prijseffect ondervinden als gevolg van de wijziging van de bekostingssystematiek (van inkoop naar subsidie) er passende maatregelen genomen kunnen worden. Jeugdhulpaanbieder Youké heeft ten opzichte van de subsidie in 2016 een omzetverlies van circa 6 ton in 2017. Dit omzetverlies is enerzijds te verklaren door een daling van het aantal behandelingen en het negatieve prijseffect op de ambulante jeugdhulp. Het voorstel is om Youké voor €100.266 financieel tegemoet te komen. Voor Hilversum is dit (naar inwoneraantal) een bedrag van € 35.463,-. Deze kosten worden gedekt uit de budgetten Jeugdhulp.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Youké tegemoet te komen met een bedrag van € 35.463,- ( regionaal €100.266) in een daling van de omzet door wijziging van de bekostingssystematiek.
- Deze kosten te dekken uit de budgetten Jeugdhulp.
Besluit
- Youké tegemoet te komen met een bedrag van € 35.463,- ( regionaal €100.266) in een daling van de omzet door wijziging van de bekostingssystematiek.
- Deze kosten te dekken uit de budgetten Jeugdhulp.
Akkoord.
-
9
Voor u ligt het resultaat van de evaluatie die is gehouden over het functioneren van de Adviesraad Sociaal Domein en de Cliëntenraad in 2018. Conform het reglement Adviesraad Sociaal Domein zijn beide adviesraden geëvalueerd.
Daarnaast wordt voorgesteld mevrouw A.W.A.M.P. Wijnands te benoemen tot voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De evaluatie Adviesraad Sociaal Domein en Cliëntenraad vast te stellen;
- De aanbevelingen die uit de evaluatie komen over te nemen;
- Mw. A.W.A.M.P. Wijnands van Daal conform het reglement Adviesraad Sociaal Domein als voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein ingaande 5 juli 2018 voor 4 jaar te benoemen;
- De Raad informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief en de in de bijlage opgenomen evaluatie.
Besluit
- De evaluatie Adviesraad Sociaal Domein en Cliëntenraad vast te stellen;
- De aanbevelingen die uit de evaluatie komen over te nemen;
- Mw. A.W.A.M.P. Wijnands van Daal conform het reglement Adviesraad Sociaal Domein als voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein ingaande 5 juli 2018 voor 4 jaar te benoemen;
- De Raad informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief en de in de bijlage opgenomen evaluatie.
Akkoord.
-
10
De Uitvaartstichting Hilversum (USH) biedt het college haar tarievenlijst 2019 aan. Het jaarlijks goedkeuren van de tarieven is een collegebevoegdheid.
De winstgevende exploitatie van de stichting wordt in 2019 voor de eerste keer gebruikt om de tarieven voor de dienst begraven te verlagen. De tarieven voor cremeren blijven gelijk ten opzichte van 2018.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De tarieven 2019 van de Uitvaartstichting Hilversum goed te keuren.
Besluit
De tarieven 2019 van de Uitvaartstichting Hilversum goed te keuren.
Akkoord.
-
11
Raadsinformatiebrief 2018-66 over convenant Museum Hilversum 2019-2020 is op verzoek van de raad omgezet in een commissievoorstel, ter advisering aan het college in de commissie Economie en Bestuur in januari 2019.
Het college heeft het concept convenant met Museum Hilversum opgesteld. In het convenant leggen de gemeente en Museum Hilversum vast hoe het museum zich in 2019-2020 als museum verder ontwikkelt en een bijdrage levert aan het cultuurbeleid van Hilversum. Een advies van de Cultuurraad is in het concept convenant verwerkt.
Na ondertekening van het convenant ligt er een goede basis voor subsidieverlening in 2019 en 2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het concept convenant Museum Hilversum 2019-2020 om advies aan het college te agenderen voor de Commissie Economie en Bestuur in januari 2019.
Besluit
Het concept convenant Museum Hilversum 2019-2020 om advies aan het college te agenderen voor de Commissie Economie en Bestuur in januari 2019.
Akkoord.
-
12
Op 29 mei 2018 heeft het college de bereidheid uitgesproken een achtervangpositie te willen innemen voor een aan te trekken lening van € 8,8 miljoen.
Habion verzoekt de gemeente Hilversum een achtervangpositie in te willen nemen voor een aangetrokken lening van € 4,4 miljoen, opdat garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw kan plaatsvinden.
De achtervang die nu aangevraagd wordt is de helft van de, in mei 2018, aangevraagde € 8,8 miljoen.
Habion heeft, via de mail, aangegeven dat de financiering later nodig is dan gepland en dat Habion zelf 50% uit eigen middelen wil financieren. Het gaat dus nog om een bedrag van 4,4 miljoen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Achtervangpositie in te nemen met betrekking tot de door Habion aangetrokken lening 40.112240, groot € 4,4 miljoen, opdat garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw kan plaatsvinden.
Besluit
Achtervangpositie in te nemen met betrekking tot de door Habion aangetrokken lening 40.112240, groot € 4,4 miljoen, opdat garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw kan plaatsvinden.
Akkoord.
-
13
Door deze dotaties besteedt het college de resterende beschikbare middelen van 350.000 euro voor de revolverende duurzaamheidsfondsen conform de Begroting 2018. Dit is de laatste tranche van de 1.000.000 euro dotatie aan deze fondsen, verdeeld over 2017 (Begroting 2017) en 2018 (Begroting 2018). Het college bepaalt de verdeling van de dotatie over beide fondsen aan de hand van de vraag vanuit de samenleving naar de duurzaamheidsfondsen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- 250.000 euro te storten in het revolverend duurzaamheidsfonds voor maatschappelijk vastgoed.
- 100.000 euro te storten in het revolverend duurzaamheidsfonds voor particulieren.
- Dit te dekken conform de voor revolverende duurzaamheidsfondsen beschikbaar gestelde middelen in de Begroting 2018.
Besluit
- 250.000 euro te storten in het revolverend duurzaamheidsfonds voor maatschappelijk vastgoed.
- 100.000 euro te storten in het revolverend duurzaamheidsfonds voor particulieren.
- Dit te dekken conform de voor revolverende duurzaamheidsfondsen beschikbaar gestelde middelen in de Begroting 2018.
Conform.
-
14
Collegebrief ter beantwoording van de vragen die D66 in juli heeft gesteld over privacy bij de invoering van de barcodes op de PMD-containers door de GAD.
Het antwoord op de 5 vragen is samengevat, dat het college de introductie van de barcode op de PMD-containers steunt. Dit is nodig voor een efficiënte uitvoering van de afvalinzameling en doet geen inbreuk op de privacy van inwoners.
Ter informatie voor het college is ook de informatiebrief van de GAD van augustus bijgevoegd, waarin de GAD ingaat op de diverse vragen die vanuit verschillende gemeenten zijn gesteld over privacy.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Deze collegebrief te verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit
Deze collegebrief te verzenden aan de gemeenteraad.
Akkoord.