Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 11 december 2018

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De gemeenteraad heeft aan Publieke Sector Accountants B.V. opdracht gegeven om de accountantscontrole, zoals bedoeld in art 213 Gemeentewet voor de gemeente Hilversum uit te voeren voor de jaren 2018 t/m 2022.


    Ter voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole is een controleprotocol opgesteld. Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2018 van gemeente Hilversum. Onderdeel van het controleprotocol is het normenkader.


    Voor de accountantscontrole op de rechtmatigheid van de jaarstukken is het normenkader vereist.
    In het normenkader staan de relevante regels voor de rechtmatigheidscontrole die de accountant uitvoert op de jaarrekening 2018. Het normenkader voor de financiële rechtmatigheid bevat externe regelgeving van hogere overheden en ('interne') regelgeving van de gemeente zelf. Daarbij maakt de gewijzigde begroting (de begroting met de daarbij vastgestelde begrotings-wijzigingen), onderdeel uit van het normenkader.


    De verantwoordelijkheid voor de naleving van de wet- en regelgeving door de gemeente ligt primair bij het college. Het college kan het normenkader vaststellen, de raad kan besluiten om aan bepaalde onderdelen van het normenkader geen financiële consequenties te verbinden.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voorstellen:

    1. Het Controleprotocol 2018 inclusief normenkader 2018 zoals opgenomen als bijlage van het raadsbesluit, voor de accountantscontrole jaarrekening 2018 vast te stellen.
    2. Geen consequenties te verbinden aan de beoordeling van de financiële rechtmatigheid voor de jaarrekening 2018 voor de regeling ‘Inkoopbeleid 2017-2021’.
      II Het onderwerp ter advisering aan de raad aanmelden bij de commissie Economie & Bestuur.

    Besluit

    I De raad voorstellen:

    1. Het Controleprotocol 2018 inclusief normenkader 2018 zoals opgenomen als bijlage van het raadsbesluit, voor de accountantscontrole jaarrekening 2018 vast te stellen.
    2. Geen consequenties te verbinden aan de beoordeling van de financiële rechtmatigheid voor de jaarrekening 2018 voor de regeling ‘Inkoopbeleid 2017-2021’.
      II Het onderwerp ter advisering aan de raad aanmelden bij de commissie Economie & Bestuur.

    Akkoord.

  2. 2

    In navolging op de proef betaald parkeren op de Taludweg en Hyacintenlaan, heeft op de Potgieterlaan en Multatulilaan ook een proef met betaald parkeren plaats gevonden. De proef op de Potgieterlaan en Multatulilaan is geëvalueerd door middel van parkeerdrukmetingen en een bewonersenquête. Uit de parkeerdrukmeting blijkt dat de nachtelijke parkeerdruk in de Potgieterlaan en Multatulilaan is afgenomen. In de omliggende straten is de parkeerdruk toegenomen, maar ligt de nachtelijke parkeerdruk nog onder de kritieke 85%. Uit de bewonersenquête blijkt een meerderheid van de bewoners uit de Multatulilaan en Potgieterlaan voor het omzetten van de proef betaald parkeren naar een permanente situatie.

    Voorgesteld besluit

    1. Op basis van artikel 2 Parkeerverordening/ artikel 8 Verordening Parkeerbelastingen, de parkeerproef met betaald parkeren in de Potgieterlaan tussen de Taludweg en Busken Huetplein, en het oostelijke deel van de Multatulilaan tussen Hyacintenlaan en Potgieterlaan per 1 januari 2019 om te zetten in een definitieve situatie.
    2. De eerder vastgestelde regelingen zoals beschreven in de Nadere Regels Parkeervergunningen 2018 en 1e wijziging aanwijzingsbesluit Parkeren 2018 ook te hanteren op de Potgieterlaan en Multatulilaan.
    3. De raad te informeren over dit besluit met bijgevoegde RIB (afhandeling Toezegging T17-260).

    Besluit

    1. Op basis van artikel 2 Parkeerverordening/ artikel 8 Verordening Parkeerbelastingen, de parkeerproef met betaald parkeren in de Potgieterlaan tussen de Taludweg en Busken Huetplein, en het oostelijke deel van de Multatulilaan tussen Hyacintenlaan en Potgieterlaan per 1 januari 2019 om te zetten in een definitieve situatie.
    2. De eerder vastgestelde regelingen zoals beschreven in de Nadere Regels Parkeervergunningen 2018 en 1e wijziging aanwijzingsbesluit Parkeren 2018 ook te hanteren op de Potgieterlaan en Multatulilaan.
    3. De raad te informeren over dit besluit met bijgevoegde RIB (afhandeling Toezegging T17-260).

    Akkoord.

  3. 3

    De provincie Noord-Holland heeft het voornemen om een gebied rondom het Naardermeer te ontwikkelen tot natuurgebied (de ‘Schil’ rond het Naardermeer). Het gebied is gelegen in drie gemeenten: Weesp, Gooise Meren en Hilversum.
    Om het plangebied geheel te kunnen ontwikkelen heeft de provincie een inpassingsplan opgesteld, waarmee alle gronden de natuurbestemming krijgen.
    De provincie heeft de gemeente het plan voorgelegd voor vooroverleg én in het kader van het horen van de raad.
    Het PIP is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing, waardoor er geen aanleiding is om een reactie in te dienen. Dit kan aan de raad worden gemeld door middel van de bijgevoegde RIB.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het door de provincie opgestelde ontwerp Provinciale Inpassingsplan Schil Naardermeer;
    2. de raad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief;
      3 de provincie te berichten middels bijgaande brief.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het door de provincie opgestelde ontwerp Provinciale Inpassingsplan Schil Naardermeer;
    2. De raad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief;
    3. De provincie te berichten middels bijgaande brief.

    Akkoord.

  4. 4

    In bijgaand plan van aanpak geven wij een nadere analyse van de conclusies maar geven wij bovenal aan wat wij met de aanbevelingen van de Rekenkamer hebben gedaan dan wel nog gaan doen. Een uitgebreide rapportage over de verschillende verbetertrajecten die in het kader van het project WINST zijn geïnitieerd volgt in het eerste kwartaal van 2019.

    Voorgesteld besluit

    1. Het plan van aanpak rekenkameronderzoek Wmo vast te stellen als aanvulling op de bestuurlijke reactie op het rekenkameronderzoek WMO.
    2. De agendacommissie te verzoeken het onderwerp Rekenkameronderzoek WMO (eigenaar: Rekenkamer) opnieuw te agenderen voor de commissie Zorg en Samenleving op 16 januari 2019 en aan de vergaderstukken bijgaand plan van aanpak toe te voegen.

    Besluit

    1. Het plan van aanpak rekenkameronderzoek Wmo vast te stellen als aanvulling op de bestuurlijke reactie op het rekenkameronderzoek WMO.
    2. De agendacommissie te verzoeken het onderwerp Rekenkameronderzoek WMO (eigenaar: Rekenkamer) opnieuw te agenderen voor de commissie Zorg en Samenleving op 16 januari 2019 en aan de vergaderstukken bijgaand plan van aanpak toe te voegen.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  5. 5

    De wijkvereniging van de HIlversumse Meent, Stichting HIlversumse Meent (SHM) heeft haar wijkagenda 2018-2019 in de zomer aan het college gestuurd. In antwoord hierop heeft de wethouder buurten in een ontvangstbevestiging aangegeven dat de gemeente medio oktober met een inhoudelijke reactie zou komen. Deze ligt nu voor en is opgesteld met input van betrokken beleidsambtenaren. De voorliggende antwoordbrief is afgestemd met en akkoord bevonden door de wethouder buurten Arno Scheepers en de betrokken wijkwethouder voor de Hilversumse Meent, Wimar Jaeger.


    Inhoudelijk borduurt deze brief voort op bestaande en lopende trajecten en of projecten. Tevens worden er geen nieuwe financiële toezeggingen gedaan. Nadere financiële consequenties of gevolgen zullen apart ter besluitvorming worden voorgelegd.


    De onderwerpen die in de wijkagenda 2018-2019 van de Hilversumse Meent zijn opgenomen zijn divers en raken diverse portefeuilles. Daarbij is de brief van de Hilversumse Meent aan het college gericht. Derhalve is het zaak dat het gehele college kennis neemt van de beantwoording en het antwoord in de vorm van een collegebrief wordt gegeven.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de wijkagenda 2018-2019 Hilversumse Meent;
    2. In antwoord daarop bijgaande collegebrief te doen uitgaan.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de wijkagenda 2018-2019 Hilversumse Meent;
    2. In antwoord daarop bijgaande collegebrief te doen uitgaan.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd in overleg met wethouder Wolthers de aanpassingen aan te brengen.

  6. 6

    De afgelopen weken is er intern maar ook met de provincie veel gesproken over het dossier Bodemlood. De gemeente koppelt het opschorten van Operatie Steenbreek aan de diffuus loodproblematiek. Gedeputeerde Adnan Tekin wil hierover graag in contact komen met de portefeuillehouder Arno Scheepers. Het doel hiervan lijkt te zijn dat de provincie ervoor wil waken dat er niet onnodig onrust ontstaat terwijl het onderzoek naar bodemlood nog loopt.


    Daarnaast voelt de gemeente ambtelijk de behoefte om door de provincie meer in stelling te worden gebracht voor de aanpak rondom diffuus bodemlood. Er is in mei 2018 weliswaar een bijeenkomst geweest en ook zijn er in juli 2018 een Plan van Aanpak met een Communicatietoolkit vertrekt, maar de gemeente voelt zich nog niet voldoende in positie gebracht om goed op dit dossier samen te kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat erin het Plan van Aanpak een fasering is aangebracht in de aanpak van (openbare) plaatsen waar kinderen spelen en de particuliere tuinen. De gemeente schat in dat als er communicatie plaatsvindt over plaatsen waar kinderen spelen er ook meer aandacht moet zijn voor particuliere tuinen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de provinciale voortgangsbrief over de inventarisatie van diffuus verspreid bodemlood;
    2. De provincie te ondersteunen bij de inventarisatie en communicatie;
    3. De uitvoering van motie Steenbreek lopende deze inventarisatie op te schorten;
    4. De raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de provinciale voortgangsbrief over de inventarisatie van diffuus verspreid bodemlood;
    2. De provincie te ondersteunen bij de inventarisatie en communicatie;
    3. De uitvoering van motie Steenbreek lopende deze inventarisatie op te schorten;
    4. De raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  7. 7

    Op 4 juli 2018 heeft de raad een 'ontwerpverklaring van geen bedenkingen' afgegeven voor het bouwplan Utrechtseweg 245 (legalisatie van een bestaande aanbouw). Na afgifte van de ontwerpverklaring is het bouwplan ter inzage gelegd en is er een zienswijze ingediend die is behandeld in een zienswijzennota. De raad wordt nu gevraagd een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven met in achtneming van de beantwoording in deze zienswijzennota.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Kennis te nemen van en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijze overeenkomstig bijgevoegde zienswijzenota;
    2. Een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 sub a3 van de Wabo af te geven voor het bouwplan Utrechtseweg 245 te Hilversum;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen van 16 januari 2019.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Kennis te nemen van en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijze overeenkomstig bijgevoegde zienswijzenota;
    2. Een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 sub a3 van de Wabo af te geven voor het bouwplan Utrechtseweg 245 te Hilversum;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen van 16 januari 2019.

    Conform.

  8. 8

    Het komende jaar werken we aan de actualisatie van het Masterplan Arenapark. Wij organiseren hiervoor een participatieproces met eigenaren, gebruikers, omwonenden en andere belanghebbenden. Als inhoudelijk startpunt voor de participatie hebben we een Nota van Uitgangspunten opgesteld. Na het doorlopen van de participatie leggen wij de aangepaste Nota aan de gemeenteraad voor ter vaststelling. Deze biedt dan het kader voor de opgave en afbakening van het Masterplan. De gemeente heeft bureau Maxwan gecontracteerd om bij de planvorming te ondersteunen.

    Voorgesteld besluit

    1. De Concept Nota van Uitgangspunten vaststellen en vrijgeven voor participatie,
    2. Instemmen met de participatie zoals voorgesteld in het plan van aanpak van het bureau waaraan de opdracht Masterplan Arenapark voorlopig is gegund;
    3. Bijgevoegde RIB over de voortgang Masterplan Arenapark te verzenden op 11 december 2018, dat is, na definitieve gunning van de opdracht Masterplan Arenapark;
    4. Bijgevoegd persbericht te publiceren gelijktijdig met verzending van de RIB.

    Besluit

    1. De Concept Nota van Uitgangspunten vaststellen en vrijgeven voor participatie,
    2. Instemmen met de participatie zoals voorgesteld in het plan van aanpak van het bureau waaraan de opdracht Masterplan Arenapark voorlopig is gegund;
    3. Bijgevoegde RIB over de voortgang Masterplan Arenapark te verzenden op 11 december 2018, dat is, na definitieve gunning van de opdracht Masterplan Arenapark;
    4. Bijgevoegd persbericht te publiceren gelijktijdig met verzending van de RIB;

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.