Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 11 september 2018

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorliggende leidraad is bedoeld om in de geest van de Omgevingswet te gaan experimenteren met participatie. Na advisering door de commissie gaat de pilot van start, met een looptijd van een jaar. Om precies te zijn tussen oktober 2019 en oktober 2020.


    De leidraad is gemaakt voor initiatiefnemers die iets willen ontwikkelen in de fysieke ruimte van Hilversum en daar een vergunning bij nodig hebben. Vanaf de invoering van de Omgevingswet in 2021 is het overleggen van een participatieverslag bij de vergunningsaanvraag verplicht. Daarmee verandert de rol van zowel de initiatiefnemer als de gemeente. De initiatiefnemer is aan zet, de gemeente treedt enkel op als adviseur en weegt de georganiseerde participatie mee in de beoordeling achteraf. In de pilot wordt met deze rolverdeling geoefend. Met de leidraad krijgen initiatiefnemers een tool in handen om participatie zelf te gaan regelen.


    Binnen de gemeente zullen collega's die veel met initiatieven van buiten te maken hebben - bijvoorbeeld planologen, stedenbouwkundigen, accounthouders bedrijven en casemanagers vergunningen - gesprekspartner zijn voor initiatiefnemers bij het gebruiken van de leidraad. De opgehaalde informatie van deze 'ambassadeurs' is een belangrijke pijler voor de evaluatie van de pilot. Een interne startbijeenkomst in oktober (na advisering door de commissie RO) zal de officiële aftrap van de pilot inluiden.


    Voorgesteld bestuurlijk traject:

    • 11 september B&W
    • 17 oktober ter advisering aan college in commissie RO
    • startbijeenkomst pilot: datum nog vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De Leidraad Participatie ‘Betrek de omgeving’ als pilot voor de omgevingswet tot september 2019 in gebruik te nemen;
    2. Het werken met de leidraad in de praktijk te monitoren en de definitieve versie in oktober 2019 vast te stellen;
    3. Voor het in gebruik nemen, de leidraad ter advisering aan het college te agenderen voor de commissie Ruimte.

    Besluit

    1. De Leidraad Participatie ‘Betrek de omgeving’ als pilot voor de omgevingswet tot september 2019 in gebruik te nemen;
    2. Het werken met de leidraad in de praktijk te monitoren en de definitieve versie in oktober 2019 vast te stellen;
    3. Voor het in gebruik nemen, de leidraad ter advisering aan het college te agenderen voor de commissie Ruimte.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen

  2. 2

    In december 2017 heeft de raad amendement A17-92 aangenomen, met de vraag om “1. Het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied vast te stellen en a) Het Stationsplein om te vormen tot een groen welkom in Hilversum … 2. Een nadere uitwerking te doen van het terugbrengen van tweerichtingsverkeer op de Schapenkamp en als verkeerskundige en stedenbouwkundige consequentie hiervan een tweerichtingsverbinding tussen het Stationsplein en de Vorstin waarbij het voornemen is om a) In te zetten op een kwalitatieve ontwikkeling ….”
    Met het vrijgeven van twee stedenbouwkundige modellen voor raadpleging en advies van inwoners en ondernemers, de commissie Ruimtelijke ordening en wonen, (samenwerkings) partners en belangengroeperingen én het informeren van deze partijen over de verkeerskundige onderzoeken wordt uitvoering gegeven aan dit amendement.
    De modellen geven elk een eigen invulling aan de ruimtelijke kwaliteit van het Stationsgebied en het Stationsplein. Bij het vrijgeven van de modellen wordt nog geen keuze gevraagd, maar wordt gevraagd hoe deze modellen te verbeteren en wat de voor- en nadelen van beide zijn om het beeld compleet te krijgen. Daarover willen we graag met bovengenoemde partijen het gesprek aan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een tweetal stedenbouwkundige modellen voor de herinrichting van het Stationsgebied vrij te geven voor participatie en hierover:
      a. De commissie Ruimtelijke ordening en wonen in oktober 2018 om advies te vragen;
      b. De inwoners en ondernemers van Hilversum op diverse momenten te raadplegen;
      c. Diverse (samenwerkings)partners en belangengroeperingen om advies te vragen;
      d. De ARK om advies te vragen;
    2. De commissie Ruimtelijke ordening en wonen, inwoners en ondernemers van Hilversum en de diverse (samenwerkings)partners en belangengroeperingen te informeren over de resultaten van de verkeersonderzoeken uit de eerste helft van 2018;
    3. Hiermee uitvoering te geven aan de eerste twee punten uit amendement A17-92, waarin een nadere uitwerking is gevraagd van de verkeersopgave in het projectgebied in samenhang met de omgeving en de impact hiervan op de ruimtelijke kwaliteit;
    4. De raad via een collegebrief te informeren over bovenstaand besluit en de (beperkt) aangepaste procesplanning.

    Besluit

    1. Een tweetal stedenbouwkundige modellen voor de herinrichting van het Stationsgebied vrij te geven voor participatie en hierover:
      a. De commissie Ruimtelijke ordening en wonen in oktober 2018 om advies te vragen;
      b. De inwoners en ondernemers van Hilversum op diverse momenten te raadplegen;
      c. Diverse (samenwerkings)partners en belangengroeperingen om advies te vragen;
      d. De ARK om advies te vragen;
    2. De commissie Ruimtelijke ordening en wonen, inwoners en ondernemers van Hilversum en de diverse (samenwerkings)partners en belangengroeperingen te informeren over de resultaten van de verkeersonderzoeken uit de eerste helft van 2018;
    3. Hiermee uitvoering te geven aan de eerste twee punten uit amendement A17-92, waarin een nadere uitwerking is gevraagd van de verkeersopgave in het projectgebied in samenhang met de omgeving en de impact hiervan op de ruimtelijke kwaliteit;
    4. De raad via een collegebrief te informeren over bovenstaand besluit en de (beperkt) aangepaste procesplanning.

    Akkoord met een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    Om gemeenten te compenseren voor de tekorten op het terrein van jeugd en Wmo, is een Fonds tekortgemeenten ingesteld. Dit is afgesproken tussen medeoverheden voor het Interbestuurlijk Programma, naar aanleiding van de tekorten van gemeenten in het sociaal domein. Het fonds bedraagt voor 2018 € 200 miljoen. Dit bedrag wordt aan de hand van verschillende criteria verdeeld over gemeenten. Deze criteria zijn vastgesteld in de ALV van de VNG op 27 juni 2018. Gemeenten kunnen tot en met 15 september 2018 een aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor middelen uit het fonds. Hierbij tellen de inkomsten en uitgaven mee van de uitkeringen Jeugd en Wmo (begeleiding en beschermd wonen) in de Integratie Uitkering Sociaal domein.


    IA van de Gemeente Hilversum heeft op verzoek van de afdeling Beleid en Ontwikkeling de benodigde cijfermatige informatie uitgezocht (zie bijlage "Stroppenpot"). De slotsom is dat het tekort in de gemeente Hilversum voor Jeugd en Wmo over de jaren 2016 en 2017 bij elkaar niet groter is dan het drempelbedrag van €3,6 miljoen.


    Onder tekort wordt verstaan: het verschil tussen de ingekomen middelen en de uitgaven. De €3,6 miljoen is gebaseerd op een door het rijk vastgesteld bedrag van €40,- per inwoner. Voor Hilversum: 90.000 x €40,- = €3,6 miljoen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen aanvraag in te dienen bij het fonds tekortgemeenten jeugd en Wmo omdat het tekort in de Gemeente Hilversum kleiner is dan het drempelbedrag van €3,6 miljoen.
    2. De raad informeren via een raadsinformatiebrief
  4. 4

    Op 1 juli 2007 zijn de uitvoerende groen- en reinigingswerkzaamheden, die de gemeente Hilversum in eigen beheer uitvoerde over gegaan naar Stads Beheer Service(SBS) /Tomin. Het gemeentepersoneel wat deze werkzaamheden uitvoerde werd, volgens het principe mens volgt werk, overgenomen door SBS/Tomin.
    Als gevolg van de verschillen tussen de rechtspositie (cao) van SBS/Tomin, die van de gemeente Hilversum en het vastgestelde Sociaal Plan zijn er financiële afspraken gemaakt. Deze financiële afspraken (frictiekosten) maakte het mogelijk het gemeentepersoneel wat overgenomen werd door SBS/Tomin dezelfde arbeidsvoorwaarden kon behouden zoals zij die hadden bij de gemeente Hilversum.
    Als gevolg van de pensionering en/of herplaatsing, van het in 2007 door SBS/Tomin overgenomen gemeentepersoneel, zijn de frictiekosten in 2018 fors teruggelopen van €693.000,- naar €401.000,- per jaar. Dit betekent voor 2018 en verdere jaren een onderschrijding van €292.000,-.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de financiële afwijking op de frictiekosten SBS met bijgevoegde raadsinformatiebrief.