Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 2 januari 2018

10:01 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De huidige Commissie bezwaarschriften bestaat uit vijf leden. Gelet op het aantal bezwaarschriften en het aantal hoorzittingen in 2016 en afgelopen jaar is dit te weinig gebleken. Voorstel wordt om de commissie te laten bestaan uit zes leden. Daarnaast is het voorstel om het college de bevoegdheid te geven om bij uitval van één van de vaste leden van de Commissie, een tijdelijk een vervangend lid aan te wijzen. Twee maal hebben wij de gemeenteraad van Hilversum voorgesteld (één maal zwangerschapsverlof en één maal vroegtijdige beëindiging) afwijkend van de verordening toch een plaatsvervangend lid aan te wijzen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:
    Vast te stellen de ‘Verordening commissie bezwaarschriften Hilversum 2018’ en daarmee de ‘Verordening commissie bezwaarschriften Hilversum 2010’ in te trekken.


    II Het onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad voor de commissie Economie & Bestuur.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:
    Vast te stellen de ‘Verordening commissie bezwaarschriften Hilversum 2018’ en daarmee de ‘Verordening commissie bezwaarschriften Hilversum 2010’ in te trekken.


    II Het onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad voor de commissie Economie & Bestuur.

    Akkoord.

  2. 2

    Op 8 maart 2017 heeft de gemeenteraad van Hilversum de motie M17/05 Verkeersveiligheid Rotonde Vreelandseweg aangenomen waarin het college wordt verzocht te onderzoeken welke maatregelen er gewenst zijn – bovenop reeds voorgestelde maatregelen – om de rotonde Vreelandseweg-Diependaalselaan en directe omgeving verkeersveiliger te maken, rekening houdend met de doorstroming. Daarbij moest speciale aandacht worden gegeven aan eventuele voorrang voor fietsers en oversteekplaatsen voor voetgangers. Verder moest onderscheid worden gemaakt tussen kleinschalige maatregelen die binnen de huidige inrichting van de rotonde passen en grootschalige maatregelen die om een reconstructie van het kruispunt vragen. Met voorliggende collegebrief wordt de gemeenteraad over de resultaten van het onderzoek geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad te informeren middels het versturen van bijgaande collegebrief over de opvolging motie "Verkeersveiligheid Rotonde Vreelandseweg" (Motie M17/05).

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren middels het versturen van bijgaande collegebrief over de opvolging motie "Verkeersveiligheid Rotonde Vreelandseweg"; (Motie M17/05).

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    In 2016 is door de gemeenteraad van Hilversum de Structuurvisie Verkeer en Vervoer 2030 vastgesteld. Eén van de beleidskeuzes is een beter, veilig en duurzaam gebruik van de verkeersruimte. Onderdeel daarvan is de aanpak van klachtlocaties die door inwoners zijn aangemeld en op de groslijst (longlist) staan. De portefeuillehouder Verkeer, Ruimtelijke Ordening en Sport heeft aan de Raad toegezegd om met een prioriteitenlijst te komen om deze wegen/verkeerssituaties binnen Hilversum te verbeteren (toezegging T16/46 en T16/269).

    Voorgesteld besluit

    1. De prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties in Hilversum vast te stellen en daarmee de top 10 van de groslijst (longlist) met klachtlocaties in 2018 te verbeteren:
    2. Rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan
    3. Rotonde Utrechtseweg-Laapersweg-Gijsbrecht van Amstelstraat
    4. Spoorwegovergang Hoge Larenseweg (“Kleine Spoorbomen”)
    5. Naarderstraat ter hoogte van Foodhall Mout
    6. Kruising Kleine Drift-Minckelersstraat-Pelikaanstraat
    7. Kruispunt Zuiderweg-Kleine Drift
    8. Kruispunt Snelliuslaan-W.C. Bradelaan
    9. Diamantstraat
    10. Gijsbrecht van Amstelstraat ten westen van Neuweg
    11. Erfgooiersstraat ter hoogte van parallelweg

    en uitvoering te geven aan voorgestelde maatregelen;
    2. De prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties te agenderen in de commissie Verkeer & Beheer van 14 februari 2018 om het college te adviseren in te stemmen om de prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties vast te stellen.

    Besluit

    1. De prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties in Hilversum vast te stellen en daarmee de top 10 van de groslijst (longlist) met klachtlocaties in 2018 te verbeteren:
    2. Rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan
    3. Rotonde Utrechtseweg-Laapersweg-Gijsbrecht van Amstelstraat
    4. Spoorwegovergang Hoge Larenseweg (“Kleine Spoorbomen”)
    5. Naarderstraat ter hoogte van Foodhall Mout
    6. Kruising Kleine Drift-Minckelersstraat-Pelikaanstraat
    7. Kruispunt Zuiderweg-Kleine Drift
    8. Kruispunt Snelliuslaan-W.C. Bradelaan
    9. Diamantstraat
    10. Gijsbrecht van Amstelstraat ten westen van Neuweg
    11. Erfgooiersstraat ter hoogte van parallelweg

    en uitvoering te geven aan voorgestelde maatregelen;
    2. De prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties te agenderen in de commissie Verkeer & Beheer van 14 februari 2018 om het college te adviseren in te stemmen om de prioriteitenlijst aanpak verkeersonveilige situaties vast te stellen.

    Akkoord.

  4. 4

    De Wet werk en zekerheid is met ingang van 1 juli 2015 in werking getreden. Deze wet heeft met ingang van 1 januari 2016 een aantal versoberingen in de Werkloosheidswet (WW) tot gevolg; de opbouw van de WW-rechten wordt vertraagd. Daarnaast wordt maximale duur van de WW-uitkering in stappen verkort van 38 naar 24 maanden.
    In de Cao gemeenten 2016 – 2017 is afgesproken om deze versoberingen te repareren. Door deze reparatie verandert er qua uitkeringsrechten uiteindelijk niets voor de medewerkers. Er komt een nieuwe uitkering, de zogenoemde reparatie uitkering, die zorgt dat de uitkeringen op het oude niveau blijven. De reparatie uitkering is een aanvulling op de reguliere WW uitkering zodat de nieuwe werkloosheidsuitkering dezelfde omvang heeft in opbouw en duur zoals die zou zijn geweest op grond van de WW zoals die gold vóór 1 januari 2016. De versobering van de WW uitkering als gevolg van de Wet werk en zekerheid heeft dus geen invloed op de uitkeringsduur door deze reparatie afspraken.
    Vanaf 1 januari 2018 betalen de medewerkers van de gemeente zelf voor deze extra uitkering door middel van een kostendekkende werknemerspremie van 0,1% van het brutosalaris.
    Er wordt een nieuw hoofdstuk 10c opgenomen in de arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum om dit vast te leggen. Het college moet deze wijzigingen ongewijzigd overnemen en formeel vaststellen.

    Voorgesteld besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaire van 20 november 2017, kenmerk TAZ/U201700897, waarbij de wijzigingen ingaan per 1 januari 2018 .

    Besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaire van 20 november 2017, kenmerk TAZ/U201700897, waarbij de wijzigingen ingaan per 1 januari 2018 .

    Akkoord.

  5. 5

    In de Cao gemeenten 2017 – 2019 zijn afspraken gemaakt over wijzigingen in een aantal artikelen in onze arbeidsvoorwaarden. Het betreft afspraken over:

    1. de aanstellingen op grond van de banenafspraak
    2. de verklaring omtrent gedrag (VOG)
    3. het zwaarwegend advies van de paritaire toetsingscommissie
    4. loopbaanadvies
      De wijzigingen staan in 2 LOGA-circulaires van 9 oktober en 20 november 2017 en treden in werking per 1 januari 2018. De wijzigingen dienen ongewijzigd overgenomen te worden door het college zodat zij formeel rechtskracht krijgen.
      1.De groep mensen die een aanstelling krijgt op basis van de Wet Banenafspraak valt onder de Participatiewet. Deze groep heeft een aparte salarisschaal, gebaseerd op het minimumloon. De toepasbaarheid van deze aparte salarisschaal wordt uitgebreid naar de gehele doelgroep, o.a. Wajongeren. Doel van deze aanpassing is de salarisberekening te vereenvoudigen.
      2.De mogelijkheid voor het aanvragen van een VOG voor medewerkers wordt uitgebreid. Het is nu ook mogelijk als werkgever om bij functiewijziging, overplaatsing of tewerkstelling een nieuwe VOG te vragen.
      3.De paritaire adviescommissie brengt bij een geschil over de uitvoering van het van werk naar werk traject een advies uit. Nu staat er in artikel 10d:23 ARH dat de commissie een bindend advies geeft. Om dit artikel in overeenstemming te brengen met de Algemene wet bestuursrecht wordt dit vervangen door de term zwaarwegend advies.
      4.De medewerker heeft al recht op een loopbaanadvies na iedere vijf jaar. In de Cao is afgesproken dat dit gewijzigd wordt naar iedere drie jaar.
      Het college moet de genoemde wijzigingen ongewijzigd overnemen en formeel vast stellen.

    Voorgesteld besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaires van 9 oktober 2017, kenmerk TAZ/U201700735, en 20 november 2017, kenmerk TAZ/U201700829, waarbij de wijzigingen ingaan per 1 januari 2018.

    Besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaires van 9 oktober 2017, kenmerk TAZ/U201700735, en 20 november 2017, kenmerk TAZ/U201700829, waarbij de wijzigingen ingaan per 1 januari 2018.

    Conform.