- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Dit visiedocument onderzoekt de mogelijkheden voor verduurzaming van het Raadhuis en creëert kaders voor verantwoord gebruik met behoud en versterking van het monumentale karakter. Daarbij is uitgegaan van het huidige gebruik. Verbinding van de vier elementen beheer/onderhoud, gebruik, duurzaamheid en cultureel erfgoed is essentieel. Het visiedocument biedt hiervoor een unieke integrale aanpak, waarbij gebruik is gemaakt van zo genoemde DuMo-methode (Duurzame Monumenten). Deze methode is speciaal voor monumenten ontwikkeld en gaat uit van een afweging tussen duurzaamheidsmaateregelen enerzijds en behoud van monumentwaarde anderzijds. Er worden duurzaamheidsmaatregelen aanbevolen, die de monumentale waarde niet onevenredig zullen aantasten. Gevolg hiervan is wel, dat er met de voorgestelde maatregelen niet gegarandeerd kan worden dat het Raadhuis geheel CO2-neutraal wordt.
Het visiedocument schept kaders, biedt handvaten en zorgt voor een betere samenwerking en snellere besluitvorming tussen alle betrokkenen. Maatregelen t.a.v. gebruik en duurzaamheid zullen worden onderzocht, integraal afgewogen en financieel worden onderbouwd. De vervolgstappen worden in samenhang met het meerjarenonderhoudsplan (MOP) vastgesteld. Het visiedocument is vervaardigd door van Hoogevest architecten en NIBE, in opdracht en samenwerking met de gemeente.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Om ten behoeve van verduurzaming van het Raadhuis te kiezen voor de DuMo-methode (Duurzame Monumenten);
- Opdracht te geven een investeringsvoorstel op te stellen van scenario 3; zodat vervolgens besluitvorming mogelijk is over het al of niet uitvoeren van scenario 3, waarmee het hoogst mogelijke DuMo-label behaald wordt.
- Pas na de commissievergadering van november de definitieve opdracht aan een adviesbureau voor het uitwerken van scenario 3 te verstrekken, zodat de raad de kans heeft deze RIB te agenderen en desgewenst het college te adviseren over het uit te werken scenario (T18/13).
- De Raad te informeren door middel van toegevoegde RIB.
Besluit
- Om ten behoeve van verduurzaming van het Raadhuis te kiezen voor de DuMo-methode (Duurzame Monumenten);
- Opdracht te geven een investeringsvoorstel op te stellen van scenario 3; zodat vervolgens besluitvorming mogelijk is over het al of niet uitvoeren van scenario 3, waarmee het hoogst mogelijke DuMo-label behaald wordt.
- Pas na de commissievergadering van november de definitieve opdracht aan een adviesbureau voor het uitwerken van scenario 3 te verstrekken, zodat de raad de kans heeft deze RIB te agenderen en desgewenst het college te adviseren over het uit te werken scenario (T18/13).
- De Raad te informeren door middel van toegevoegde RIB.
Akkoord.
-
2
Bewoners, ontwikkelende partijen, ondernemers, maatschappelijke organisaties en gemeente werken aan een gebiedsagenda voor de Geuzenbuurt, Elektrobuurt en Kleine Driftbuurt. De gebiedsagenda is het resultaat van een proces waar we nu middenin zitten. De gemeente voert regie op dit proces, maar is verder slechts een van de vele partijen die een bijdrage kan leveren. Net als andere partijen heeft de gemeente wensen en ambities. Het college van B&W wordt gevraagd in te stemmen met het inbrengen van deze wensen en ambities in de Werkplaatsen (bijeenkomsten), die in oktober gepland staan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis nemen van de opbrengst van de eerste Gebiedstafel
- Instemmen met de gemeentelijke inzet voor postcodegebied 1221 in de Werkplaatsen
Besluit
- Kennis nemen van de opbrengst van de eerste Gebiedstafel
- Instemmen met de gemeentelijke inzet voor postcodegebied 1221 in de Werkplaatsen
Akkoord met aanpassingen.
-
3
Met motie 18-35 verzoekt de raad het college om "de buurtcoördinator te vragen de bewoners van het centrum te helpen om te komen tot een bewonersplatform ....." Met voorliggende collegebrief geeft het college aan hoe zij met het dictum uit deze motie wil omgaan. Het komt erop neer dat er in het verleden mede door de buurtcoördinator Centrum diverse pogingen zijn gedaan om centrumbewoners te motiveren en te organiseren met beperkt succes. Indien de bewoners uit het centrum behoefte aan ondersteuning hebben om zich te organiseren is de betreffende buurtcoördinator daar altijd voor aanspreekbaar en zal hij zich daarvoor inzetten. Het initiatief daarvoor ligt wel bij de bewoners.
Om de drempel naar de buurtcoördinator en de gemeente zo laag mogelijk te houden wordt voortdurend gekeken wat kan worden ondernomen. Recent is in dat licht gestart met een vast inloopspreekuur voor centrumbewoners, waar de buurtcoördinator aanwezig is. De betrokken wijkwethouder zal hier ook periodiek op aansluiten om mensen te woord te staan.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad te informeren over de uitvoering van motie 18-35 met bijgaande collegebrief
Besluit
- De raad te informeren over de uitvoering van motie 18-35 met bijgaande collegebrief.
Akkoord met inachtneming van een tekstuele aanpassing.
-
4
Op Hilversumse begraafplaatsen liggen 38 oorlogsgraven. De Oorlogsgravenstichting (OGS) houdt deze in stand, met behulp van een consul vanuit de gemeente Hilversum. Sinds 2017 heeft de gemeente deze rol niet ingevuld. Voorgesteld wordt om de accounthouder begraafplaatsen deze verantwoordelijkheid op zich te laten nemen voor ongeveer 30 uur per jaar.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De accounthouder voor de Uitvaartstichting Hilversum binnen de gemeente, Michael van Riet Paap, te benoemen als consul voor de Oorlogsgravenstichting.
- De Oorlogsgravenstichting via bijgevoegde burgemeestersbrief van de benoeming op de hoogte te stellen.
Besluit
- De accounthouder voor de Uitvaartstichting Hilversum binnen de gemeente, Michael van Riet Paap, te benoemen als consul voor de Oorlogsgravenstichting.
- De Oorlogsgravenstichting via bijgevoegde burgemeestersbrief van de benoeming op de hoogte te stellen.
Akkoord.
-
5
In dit besluit worden de heffings- en invorderingsambtenaren benoemd. Ook worden de belastingmedewerkers en de belastingdeurwaarders benoemd. Dit besluit strekt er toe dat de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen op een juridisch juiste wijze wordt uitgevoerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Aanwijzingsbesluit Belastingambtenaren 2018 vast te stellen.
Besluit
Het Aanwijzingsbesluit Belastingambtenaren 2018 vast te stellen.
Akkoord.
-
6
Het college informeert de raad conform de financiële verordening middels bijgaande raadsinformatiebrief over de budgetneutrale gevolgen voor de gemeentelijke begroting van de uitvoering van contract 9 HOV in ’t Gooi, en het feit dat het college besloten heeft om de kosten van de aanleg van 23 extra parkeerplaatsen rond de Van Riebeeckvijver ten laste te brengen van het parkeerfonds.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.de budgetneutrale financiële gevolgen van de uitvoering van contract 9 te verwerken in de Tussenrapportage najaar 2018;
2. de kosten ad. € 95.000,-- voor de extra te realiseren 23 parkeerplaatsen rond de Van Riebeeckvijver ten last te brengen van het parkeerfonds;
3. de gemeenteraad te informeren middels het versturen van bijgaande Raadsinformatiebrief.Besluit
In te stemmen met :
1.de budgetneutrale financiële gevolgen van de uitvoering van contract 9 te verwerken in de Tussenrapportage najaar 2018;
2. de kosten ad. € 95.000,-- voor de extra te realiseren 23 parkeerplaatsen rond de Van Riebeeckvijver ten last te brengen van het parkeerfonds;
3. de gemeenteraad te informeren middels het versturen van bijgaande Raadsinformatiebrief.Akkoord.