- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Uit de evaluatie blijkt dat een deel van de huidige routes in Hilversum voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg niet meer in gebruik zijn en dat het daarom wenselijk is om de routering aan te passen. De conclusies uit het evaluatieonderzoek zijn overgenomen en zijn geïntegreerd in het ontwerpbesluit. Het ontwerpbesluit heeft van vrijdag 17 augustus 2018 tot vrijdag 28 september 2018 (zes weken) ter visie gelegen. Tegen het ontwerpbesluit zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
De routering vervoer gevaarlijke stoffen over de weg aan te passen en vast te stellen middels bijgaand besluit "Routering Vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2018” .Besluit
De raad voor te stellen:
De routering vervoer gevaarlijke stoffen over de weg aan te passen en vast te stellen middels bijgaand besluit "Routering Vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2018” .Akkoord
-
2
Op 11 september 2018 heeft het college twee stedenbouwkundige modellen vrijgegeven voor raadpleging en advies. Deze raadpleging is uitgevoerd bij inwoners, ondernemers, de commissie Ruimte en wonen, (samenwerkings)partners en belangengroeperingen. Tevens zijn zij geïnformeerd over de resultaten van de verkeerskundige onderzoeken die in dit kader zijn uitgevoerd.
De twee modellen geven elk een eigen invulling aan de ruimtelijke kwaliteit van het Stationsgebied en het Stationsplein. Bij het vrijgeven van de modellen werd nog geen keuze gevraagd, maar is gevraagd hoe deze modellen te verbeteren en wat de voor- en nadelen van beide zijn om het beeld compleet te krijgen.
Beide modellen hebben duidelijke voor- en nadelen: dit is terug te zien in de diverse reacties van partijen die we hebben ontvangen. Toch is er een ruime voorkeur te zien in deze reacties voor model De 7 Straatjes. Om die reden wordt aan het college voorgesteld De 7 Straatjes verder uit te werken tot een integraal stedenbouwkundig plan. Uitgangspunt is dat de centrumring via de Koninginneweg om het Marktplein heen wordt gelegd en dat daarbij een herontwikkeling van het gebied tussen Koninginneweg en spoor noodzakelijk is. De Kleine Spoorbomen krijgen vrij liggende fietspaden en blijven voor autoverkeer vanuit oost en west bereikbaar. Wel zullen enkele verkeersstromen van de overweg af gaan, waarbij variant KL26 een betere invulling geeft van de doelstellingen om de verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse te verbeteren. Hierbij wordt de doorstroming en veiligheid op de overweg het meest vergroot en vervalt de inkomende radiaal vanaf de Larenseweg. De variant KL28 blijft als terugvaloptie bestaan.
De raad neemt in het eerste kwartaal van 2019 een besluit over het integrale stedenbouwkundige plan voor het Stationsgebied inclusief Kleine Spoorbomen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Model De 7 Straatjes verder uit te werken tot een definitief stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied en daarmee in te zetten op:
a. Een welkom op een aantrekkelijk vierkant omsloten Stationsplein met ontmoetings- en verblijfsfunctie;
b. Twee langzaam verkeersroutes naar het centrum en dus gedeeld gebruik van de routes over de Leeuwenstraat en de Stationsstraat;
c. Drie nieuwe bouwblokken op het Stationsplein die de nieuwe routes markeren;
d. Een Schapenkamp op maaiveld waarbij de centrumring onderdeel van het centrum uitmaakt en de doorstroming verbetert;
e. Gelijkvloerse oversteken van de centrumring voor voetgangers en fietsers;
f. Een doorgaande centrumring van zuid naar noord en een geknipte centrumring ter hoogte van het Stationsplein van noord naar zuid;
g. Een volledige herontwikkeling van de Koninginneweg Oost.
Daarbij de diverse aandachtspunten uit het advies van de raad, overige stakeholders en de ARK alsmede het participatietraject verder uit te zoeken en hierop bij partijen terug te komen zoals genoemd in bijlage 01 en 02; - Ontwerpvariant KL26, met behoud van de uitgaande radiaal Simon Stevinweg, vast te stellen als voorkeursvariant voor de herinrichting van de Kleine Spoorbomen en deze in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (fase 2) met ProRail verder uit te werken en daarmee in te zetten op optimale verbetering van verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse door:
a. Grote reductie van gemotoriseerd verkeer op de overweg van ruim 50%;
b. Een scheiding van gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer op de overweg;
c. Een goede afwikkeling van auto- en fietsverkeer op de kruising Schoolstraat- Koninginneweg inclusief een directe noord-zuid verbinding op de Koninginneweg;
d. Behoud van de autobereikbaarheid met extra verkeersdrukte aan de noordzijde van de wijken over het spoor;
e. Het opheffen van de inkomende radiaal Larenseweg en de doorgaande route van het Media Park over de Kleine Spoorbomen door de wijk naar de Minckelersstraat. - Als onderdeel van de aanpak bij de Kleine Spoorbomen te onderzoeken hoe de capaciteit van de kruising J. Geradtsweg – Sumatralaan in de buitenring-noord kan worden vergroot door de opstelstrook vanaf de oostzijde richting Media Park te verlengen zodat de verkeerstoename van 13% ter plaatse goed kan worden afgewikkeld;
- De raad via een collegebrief te informeren over het bovenstaande besluit.
Besluit
- Model De 7 Straatjes verder uit te werken tot een definitief stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied en daarmee in te zetten op:
a. Een welkom op een aantrekkelijk vierkant omsloten Stationsplein met ontmoetings- en verblijfsfunctie;
b. Twee langzaam verkeersroutes naar het centrum en dus gedeeld gebruik van de routes over de Leeuwenstraat en de Stationsstraat;
c. Drie nieuwe bouwblokken op het Stationsplein die de nieuwe routes markeren;
d. Een Schapenkamp op maaiveld waarbij de centrumring onderdeel van het centrum uitmaakt en de doorstroming verbetert;
e. Gelijkvloerse oversteken van de centrumring voor voetgangers en fietsers;
f. Een doorgaande centrumring van zuid naar noord en een geknipte centrumring ter hoogte van het Stationsplein van noord naar zuid;
g. Een volledige herontwikkeling van de Koninginneweg Oost.
Daarbij de diverse aandachtspunten uit het advies van de raad, overige stakeholders en de ARK alsmede het participatietraject verder uit te zoeken en hierop bij partijen terug te komen zoals genoemd in bijlage 01 en 02; - Ontwerpvariant KL26, met behoud van de uitgaande radiaal Simon Stevinweg, vast te stellen als voorkeursvariant voor de herinrichting van de Kleine Spoorbomen en deze in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (fase 2) met ProRail verder uit te werken en daarmee in te zetten op optimale verbetering van verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse door:
a. Grote reductie van gemotoriseerd verkeer op de overweg van ruim 50%;
b. Een scheiding van gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer op de overweg;
c. Een goede afwikkeling van auto- en fietsverkeer op de kruising Schoolstraat- Koninginneweg inclusief een directe noord-zuid verbinding op de Koninginneweg;
d. Behoud van de autobereikbaarheid met extra verkeersdrukte aan de noordzijde van de wijken over het spoor;
e. Het opheffen van de inkomende radiaal Larenseweg en de doorgaande route van het Media Park over de Kleine Spoorbomen door de wijk naar de Minckelersstraat. - Als onderdeel van de aanpak bij de Kleine Spoorbomen te onderzoeken hoe de capaciteit van de kruising J. Geradtsweg – Sumatralaan in de buitenring-noord kan worden vergroot door de opstelstrook vanaf de oostzijde richting Media Park te verlengen zodat de verkeerstoename van 13% ter plaatse goed kan worden afgewikkeld;
- De raad via een collegebrief te informeren over het bovenstaande besluit.
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
- Model De 7 Straatjes verder uit te werken tot een definitief stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied en daarmee in te zetten op:
-
3
De fractie van het CDA heeft vragen gesteld over berichtgeving in de Gooi en Eemlander van donderdag 20 september jl, betreffende de invulling van Gijsbrecht van Amstelstraat 133. Hierbij volgt de beantwoording van deze vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De vragen van het CDA over de invulling van de Gijsbrecht van Amstelstraat 133 middels bijgaande brief te antwoorden.
Besluit
De vragen van het CDA over de invulling van de Gijsbrecht van Amstelstraat 133 middels bijgaande brief te antwoorden.
Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
4
In 2018 is Stichting Hilversum Marketing (SHM) van start gegaan, volgend op het Raadsbesluit van 6 december 2017. In 2018 is de organisatie ingericht en zijn de basisactiviteiten conform het jaarplan 2018 gerealiseerd dan wel gestart. Hiertoe heeft SHM een subsidie ontvangen van €881.250,-. Volgend op de activiteiten van 2018 heeft SHM voor 2019-2020 een Plan van aanpak met een bijbehorende begroting opgesteld. Om dit plan te realiseren heeft SHM voor 2019 op 13 oktober 2018 een subsidieaanvraag van € 850.000 ingediend. De subsidieaanvraag wordt nu aan het college voorgelegd voor besluitvorming. De gemeenteraad moet voor 14 november 2018 geïnformeerd worden over de aanvraag(toezegging T18/127).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Een subsidie van € 850.000,- te verlenen aan Stichting Hilversum Marketing voor het jaar 2019, onder het voorbehoud dat de gemeenteraad het benodigde budget in de gemeentelijke programmabegroting 2019 beschikbaar stelt, en conform de beschikking in de bijlage.
- Aan beslispunt 1 de volgende voorwaarden te verbinden:
a. SHM is gericht op het in brede zin versterken en vermarkten van de levendigheid en de economie van heel Hilversum, het brede bestaat er in dat de sectoren economie, cultuur, sport, zorg, sociaal domein en onderwijs door SHM zichtbaar worden ondersteund.
b. SHM zal zich in 2019 inspannen om de VVV, het Stadsfonds en andere ondersteunende organisaties voor winkel- en bedrijvengebieden in de uitvoering dichter bij elkaar te brengen.
c. SHM ontwikkelt de stadsprogrammering als een strategische pijler, zodat vanuit een regie op initiatieven en activiteiten in de stad en bijbehorende communicatie, de positie van Hilversum wordt versterkt. SHM zal hiervoor in het eerste kwartaal van 2019 een uitgewerkt voorstel doen.
d. Het realiseren van cofinanciering door het in 2019 binden van minimaal 50 betalende partners aan SHM door middel van de inzet van de ontwikkelde partnerproposities. - De gemeenteraad te informeren over de aanvraag SHM 2019 en de verleende subsidie, middels bijgaande raadsinformatiebrief.
Besluit
- Een subsidie van € 850.000,- te verlenen aan Stichting Hilversum Marketing voor het jaar 2019, onder het voorbehoud dat de gemeenteraad het benodigde budget in de gemeentelijke programmabegroting 2019 beschikbaar stelt, en conform de beschikking in de bijlage.
- Aan beslispunt 1 de volgende voorwaarden te verbinden:
a. SHM is gericht op het in brede zin versterken en vermarkten van de levendigheid en de economie van heel Hilversum, het brede bestaat er in dat de sectoren economie, cultuur, sport, zorg, sociaal domein en onderwijs door SHM zichtbaar worden ondersteund.
b. SHM zal zich in 2019 inspannen om de VVV, het Stadsfonds en andere ondersteunende organisaties voor winkel- en bedrijvengebieden in de uitvoering dichter bij elkaar te brengen.
c. SHM ontwikkelt de stadsprogrammering als een strategische pijler, zodat vanuit een regie op initiatieven en activiteiten in de stad en bijbehorende communicatie, de positie van Hilversum wordt versterkt. SHM zal hiervoor in het eerste kwartaal van 2019 een uitgewerkt voorstel doen.
d. Het realiseren van cofinanciering door het in 2019 binden van minimaal 50 betalende partners aan SHM door middel van de inzet van de ontwikkelde partnerproposities. - De gemeenteraad te informeren over de aanvraag SHM 2019 en de verleende subsidie, middels bijgaande raadsinformatiebrief.
Conform.