Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 17 april 2018

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    In dit voorstel wordt u gevraagd de nieuwe leden van de Commissie bezwaarschriften te benoemen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen te benoemen tot leden van de Commissie bezwaarschriften:

    • de heer mr. M. de Vries, voorzitter;
    • de heer mr. A.H.T.M. van Straaten, plaatsvervangend voorzitter;
    • mevrouw mr. N. Brands, lid;
    • mevrouw mr. drs. M. Vogel-Frishert, lid;
    • mevrouw mr. A. J. ten Wolde, lid;
    • de heer mr. G.A. van Gorcom, lid.
      II. Het voorstel agenderen voor de commissie Economie & Bestuur.

    Besluit

    I. De raad voorstellen te benoemen tot leden van de Commissie bezwaarschriften:

    • de heer mr. M. de Vries, voorzitter;
    • de heer mr. A.H.T.M. van Straaten, plaatsvervangend voorzitter;
    • mevrouw mr. N. Brands, lid;
    • mevrouw mr. drs. M. Vogel-Frishert, lid;
    • mevrouw mr. A. J. ten Wolde, lid;
    • de heer mr. G.A. van Gorcom, lid.
      II. Het voorstel agenderen voor de commissie Economie & Bestuur.

    Akkoord.

  2. 2

    Op 12 juli 2017 heeft de raad de financiële verordening Hilversum 2018 vastgesteld. Deze verordening bestaat uit afspraken tussen raad en college, en bevat het financiële beleid op hoofdlijnen. Dit beleid is uitgewerkt in een 'financieel uitvoeringsbeleid', dat nu voorligt. Het financiële uitvoeringsbeleid kan gelezen worden als een serie opdrachten van het college aan de gemeentesecretaris, met als doel om het door de raad in de verordening financiële beleid effectief en efficiënt uit te voeren. Niet alle details zijn in het financiële uitvoeringsbeleid vastgelegd; de gemeentesecretaris houdt ruimte om zaken naar eigen inzicht te regelen, bijvoorbeeld de 'budgethoudersregeling' en de managementrapportages.
    In juli is aan de raad beloofd dat hij zal worden geïnformeerd zodra het college het financiële uitvoeringsbeleid heeft vastgesteld. Hiertoe is een raadsinformatiebrief bijgevoegd.

    Voorgesteld besluit

    1. vaststellen van het financiële uitvoeringsbeleid gemeente Hilversum 2018;
    2. informeren van de raad middels de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. vaststellen van het financiële uitvoeringsbeleid gemeente Hilversum 2018;
    2. informeren van de raad middels de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord.

  3. 3

    Het college heeft in 2017 het Ambitiekader Omgevingswet vastgesteld. In het ambitiekader staan veranderopgaven en doelstellingen met het oog op de nieuwe Omgevingswet. In de commissie Ruimte is op 15 november 2017 ingestemd met het uitwerken en experimenteren in het kader van de uitvoering van de Omgevingswet. Eén van de experimenten is de pilot vergunningvrij vellen in een wijk/buurt. Hiermee geven wij tegelijkertijd invulling aan de gewenste deregulering van de Apv. Uitgangspunt bij de pilot is het Groene Kaartmodel van de VNG. Artikel 4.5.2. van de Apv moet hiervoor worden gewijzigd. Het gewijzigde artikel maakt het mogelijk dat het college gebieden aanwijst met een lijst van beschermde bomen. Het vellen van bomen die niet op de lijst staan is vergunningvrij. Het voornemen is om de pilot te starten in Hilversum Noord. Vanaf april-mei 2018 zijn wij hierover in gesprek met de buurt. Bewoners kunnen voorstellen doen over aanvullingen of wijzigingen van de bomenlijst. De gemeentelijke bomen zijn bepalend voor het groenbeeld van de desbetreffende straat. Daarom blijven deze bomen onder de beschermende invloed van de omgevingsvergunning vallen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. de wijziging in artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2010 vast te stellen.
    2. de gewijzigde Algemene plaatselijke verordening 2010 integraal vast te stellen.
      II. Het voorstel ter advisering aan de raad aanmelden voor agendering in de commissie.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. de wijziging in artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2010 vast te stellen.
    2. de gewijzigde Algemene plaatselijke verordening 2010 integraal vast te stellen.
      II. Het voorstel ter advisering aan de raad aanmelden voor agendering in de commissie.

    Akkoord.

  4. 4

    Op eigen initiatief heeft de gemeente in samenwerking met de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) een project interventie Adresfraude (Risicoadressen) uitgevoerd. De looptijd van dit project was 15 maanden. Het project heeft er voor gezorgd dat er een maatschappelijke bijdrage aan het opsporen van fraude en misbruik van adressen, vergunningen en voorzieningen is geleverd.
    Er is vooronderzoek gedaan of er capaciteit en middelen binnen de gemeente aanwezig is om de nieuwe (landelijke) aanpak adresonderzoek binnen de organisatie in te voeren. Hierdoor heeft dit voorstel een langere aanlooptijd gekost voordat het is aangeboden.


    De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) heeft dezelfde doelstelling, namelijk het opsporen van fraude. Als we als gemeente aansluiten bij de LAA is de continuïteit geborgd en kunnen misstanden van verschillende fraude vormen worden gesignaleerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het eindrapport Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) adresfraude Hilversum en de hierin genoemde aanbevelingen
    2. Deel te nemen aan het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
    3. De bewerkersovereenkomst Project Landelijke aanpak Adreskwaliteit aan te nemen.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het eindrapport Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) adresfraude Hilversum en de hierin genoemde aanbevelingen
    2. Deel te nemen aan het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
    3. De bewerkersovereenkomst Project Landelijke aanpak Adreskwaliteit aan te nemen.

    Akkoord.

  5. 5

    Jaarlijks actualiseren wij de grondexploitaties en leggen deze aan u ter besluitvorming voor.
    Het voorliggende raadsvoorstel betreft de actualisering 2018 van de grondexploitaties.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voor te stellen:
    1 De volgende 3 grondexploitaties af te sluiten:
    a Afsluitende grondexploitatie 2017 Lage Naarderweg/Crailoseweg
    b Afsluitende grondexploitatie 2017 KPN Locatie/REGEV
    c Afsluitende grondexploitatie 2017 Anna’s Hoeve sanering
    2 Er van kennis te nemen dat we:
    a het voordelige resultaat van de Lage Naarderweg/Crailoseweg van € 395.378,- ten gunste brengen van het rekeningresultaat 2017.
    b het nadelige resultaat van KPN Locatie/REGEV van € 265.121,- ten laste brengen van de ‘Voorziening planexploitatie’ in 2017.
    c het nadelig resultaat Anna’s Hoeve sanering voor € 1.963.624,- ten laste brengen van de ‘Voorziening planexploitatie’ in 2017 en voor € 61.110,- ten laste van het rekeningresultaat 2017.
    3 Een bedrag van € 24.045,- vrij te laten vallen uit de ‘Voorziening planexploitaties’ ten gunste van het rekeningresultaat 2017.
    4 De ter inzage gelegde geactualiseerde grondexploitatie 2018 vast te stellen.
    5 De (meerjarige) effecten van de actualisatie van de grondexploitaties 2018 door middel van de eerste tussenrapportage 2018 te verwerken in de programmabegroting 2018 en te betrekken bij de opstelling van de begroting 2019 en de daar in op te nemen meerjarenraming 2019-2022.
    II Dit voorstel aan de Commissie Ruimte van 12 april 2017 voor advies aan de raad voor te leggen;
    III Krachtens de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid 2 Gemeentewet geheimhouding op te leggen omtrent de inhoud van volgende en bijgevoegde individueel geactualiseerde grondexploitaties: Anna’s Hoeve Bouwplan 2018, Anna’s Hoeve Sanering 2017, KPN-locatie Regev 2017, Lage Naarderweg/Crailoseweg 2017;
    IV De raad door middel van bijgaande geheimhoudingsbrief te verzoeken in de eerstvolgende raadsvergadering de op grond van artikelen 25 tweede lid Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de stukken te bekrachtigen.
    V De raad te informeren door bijgevoegde raadsinformatiebrief over de herstelactie om inhuurkosten uit de grondexploitatie Anna's Hoeve Bouwplan te halen en in de regulieren exploitatie te begroten.

    Besluit

    I De raad voor te stellen:
    1 De volgende 3 grondexploitaties af te sluiten:
    a Afsluitende grondexploitatie 2017 Lage Naarderweg/Crailoseweg
    b Afsluitende grondexploitatie 2017 KPN Locatie/REGEV
    c Afsluitende grondexploitatie 2017 Anna’s Hoeve sanering
    2 Er van kennis te nemen dat we:
    a het voordelige resultaat van de Lage Naarderweg/Crailoseweg van € 395.378,- ten gunste brengen van het rekeningresultaat 2017.
    b het nadelige resultaat van KPN Locatie/REGEV van € 265.121,- ten laste brengen van de ‘Voorziening planexploitatie’ in 2017.
    c het nadelig resultaat Anna’s Hoeve sanering voor € 1.963.624,- ten laste brengen van de ‘Voorziening planexploitatie’ in 2017 en voor € 61.110,- ten laste van het rekeningresultaat 2017.
    3 Een bedrag van € 24.045,- vrij te laten vallen uit de ‘Voorziening planexploitaties’ ten gunste van het rekeningresultaat 2017.
    4 De ter inzage gelegde geactualiseerde grondexploitatie 2018 vast te stellen.
    5 De (meerjarige) effecten van de actualisatie van de grondexploitaties 2018 door middel van de eerste tussenrapportage 2018 te verwerken in de programmabegroting 2018 en te betrekken bij de opstelling van de begroting 2019 en de daar in op te nemen meerjarenraming 2019-2022.
    II Dit voorstel aan de Commissie Ruimte van 12 april 2017 voor advies aan de raad voor te leggen;
    III Krachtens de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid 2 Gemeentewet geheimhouding op te leggen omtrent de inhoud van volgende en bijgevoegde individueel geactualiseerde grondexploitaties: Anna’s Hoeve Bouwplan 2018, Anna’s Hoeve Sanering 2017, KPN-locatie Regev 2017, Lage Naarderweg/Crailoseweg 2017;
    IV De raad door middel van bijgaande geheimhoudingsbrief te verzoeken in de eerstvolgende raadsvergadering de op grond van artikelen 25 tweede lid Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de stukken te bekrachtigen.
    V De raad te informeren door bijgevoegde raadsinformatiebrief over de herstelactie om inhuurkosten uit de grondexploitatie Anna's Hoeve Bouwplan te halen en in de regulieren exploitatie te begroten.

    Gewijzigd akkoord.

  6. 6

    Winkeliers hebben aangegeven zelf de afweging te willen kunnen maken om op zondag hun zaak op te stellen voor bezoekers. De winkeltijdenverordening 2018 biedt deze keuzevrijheid door de mogelijkheid te bieden om iedere zondag open te gaan. Daarnaast biedt de nieuwe winkeltijdenverordening meer ruimte voor het verlenen van maatwerk ontheffingen voor de openingstijden op zondag. Er kan namelijk ontheffing worden aangevraagd voor openstelling voor 12:00 uur en na 20:00 uur.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Reactienota ontwerp winkeltijdenverordening.
    2. De winkeltijdenverordening 2018 ter vaststelling voor te leggen aan de raad.
    3. De verwerking van de financiële effecten in de programmabegroting 2018 en verder ter vaststelling voor te leggen aan de raad.
    4. Het aantal uren van de bezoekersregeling parkeren centrum te verruimen van 80 uur naar 120 uur per kwartaal.
    5. De Winkeltijdenverordening en de financiële effecten in de Programmabegroting 2018 aanmelden ter advisering aan de raad voor de commissie van mei a.s.

    Besluit

    1. In te stemmen met de Reactienota ontwerp winkeltijdenverordening.
    2. De winkeltijdenverordening 2018 ter vaststelling voor te leggen aan de raad.
    3. De verwerking van de financiële effecten in de programmabegroting 2018 en verder ter vaststelling voor te leggen aan de raad.
    4. Het aantal uren van de bezoekersregeling parkeren centrum te verruimen van 80 uur naar 120 uur per kwartaal.
    5. De Winkeltijdenverordening en de financiële effecten in de Programmabegroting 2018 aanmelden ter advisering aan de raad voor de commissie van mei a.s.

    Akkoord.

  7. 7

    In de raad van 7 maart 2018 is gevraagd om een discussiestuk in de commissie dat meer inzicht geeft in de opbouw en berekening van de marktgelden. De wethouder heeft dit toegezegd (T18/54). Daarnaast heeft de wethouder toegezegd (T18/53) na te gaan of de lasten voor promotie en energie niet dubbel zijn verwerkt in het tarief. Met de notitie wordt meer inzicht gegeven in de kostenopbouw en laat zien dat er geen kosten dubbel in het tarief zijn verwerkt.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Economie en bestuur voorstellen het college te adviseren over een voorstel aan de raad bij de begroting 2019 en verder over de kostendekkendheid van de marktgelden en bijbehorende markttarieven

    Besluit

    De commissie Economie en bestuur voorstellen het college te adviseren over een voorstel aan de raad bij de begroting 2019 en verder over de kostendekkendheid van de marktgelden en bijbehorende markttarieven.

    Akkoord.

  8. 8

    De gemeente Hilversum is als aandeelhouder uitgenodigd voor de Algemene vergadering van aandeelhouders van de BNG Bank.
    Op de agenda van deze AvA staan: ter besluitvorming; de jaarstukken van de BNG Bank, het dividendvoorstel 2017, het verlenen van kwijting aan de Raad van Bestuur en aan de leden van de Raad van Commissarissen, de benoeming en herbenoeming van een aantal leden als lid van de Raad van Commissarissen en het voorstel tot wijziging statuten BNG Bank

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de agenda en bijbehorende stukken van de algemene vergadering van aandeelhouders van 19 april 2018.
    2. Het dividend over 2017 (€ 185.976,- hoger dan begroot) te verwerken in de jaarrekening 2018.

    Besluit

    1. Kennisnemen van de agenda en bijbehorende stukken van de algemene vergadering van aandeelhouders van 19 april 2018.
    2. Het dividend over 2017 (€ 185.976,- hoger dan begroot) te verwerken in de jaarrekening 2018.

    Conform.

  9. 9

    De gemeente Hilversum is als aandeelhouder uitgenodigd voor de Algemene vergadering van aandeelhouders van Vitens.
    Op de agenda van deze AvA staan ter besluitvorming; de jaarstukken van Vitens, de vaststelling van het dividend over 2017, het verlenen van decharge aan de leden van de directie en aan de leden van de RvC en de herbenoeming van een tweetal leden van de raad van commissarissen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de agenda en bijbehorende stukken van de algemene vergadering van aandeelhouders van 20 april 2018.
    2. Het dividend over 2017 (€ 7.578,- hoger dan begroot) te verwerken in de jaarrekening 2018.

    Besluit

    1. Kennisnemen van de agenda en bijbehorende stukken van de algemene vergadering van aandeelhouders van 20 april 2018.
    2. Het dividend over 2017 (€ 7.578,- hoger dan begroot) te verwerken in de jaarrekening 2018.

    Conform.

  10. 10

    Voorgesteld wordt toestemming te geven aan woningcorporatie de Alliantie bij de Regionale Urgentiecommissie stadsvernieuwingsurgentie aan te vragen ten behoeve van maximaal 7 huurders van het complex gelegen aan de van Dasselaarstraat/Verschurestraat die wegens de voorgenomen sloop van het complex moeten verhuizen

    Voorgesteld besluit

    Toestemming geven aan de Alliantie bij de Regionale Urgentiecommissie van stadsvernieuwingsurgentie ten behoeve van maximaal 7 huurders van het complex gelegen aan de van Dasselaarstraat / Verschurestraat die wegens de voorgenomen sloop van het complex moeten verhuizen.

    Besluit

    Toestemming geven aan de Alliantie bij de Regionale Urgentiecommissie van stadsvernieuwingsurgentie ten behoeve van maximaal 7 huurders van het complex gelegen aan de van Dasselaarstraat / Verschurestraat die wegens de voorgenomen sloop van het complex moeten verhuizen.

    Conform.

  11. 11

    De afgelopen maanden hebben de gemeenten in de regio gewerkt aan een bestuursopdracht op basis waarvan zij de dienstverlening van Jeugd en Gezin (voorheen Centrum Jeugd en Gezin) door ontwikkelen. Met de bestuursopdracht verwachten de gemeenten de taken van Jeugd en Gezin te verbeteren door gebiedsgericht te werken en in te zetten op enkele regionale verbeteringen die wij lokaal met partners uitwerken in een Jaarplan.

    Voorgesteld besluit

    1. De bestuursopdracht Jeugd en Gezin 2018-2022 vast te stellen.
    2. Vast te stellen dat uitvoering van de nieuwe werkwijze van Jeugd en Gezin binnen de regiobegroting plaatsvindt.

    Besluit

    1. De bestuursopdracht Jeugd en Gezin 2018-2022 vast te stellen.
    2. Vast te stellen dat uitvoering van de nieuwe werkwijze van Jeugd en Gezin binnen de regiobegroting plaatsvindt.

    Conform.

  12. 12

    De mandatering en machtiging Sociale Recherche Gooi en Vechtstreek 2017 is op 2 onderdelen niet meer actueel en moet daarom worden aangepast:


    Het betreft uitsluitend een technische aanpassing.

    Voorgesteld besluit

    1. De bijgevoegde "Mandatering en machtiging Sociale Recherche Gooi en Vechtstreek 2018" vast te stellen
    2. De mandatering en machtiging Sociale Recherche Gooi en Vechtstreek 2017 in te trekken met ingang van 1 januari 2018
    3. Het afdelingshoofd uitvoeringsdienst van de Uitvoeringsdienst Sociaal Domein, gemeente Gooise Meren te verzoeken dit mandaat schriftelijk te aanvaarden.

    Besluit

    1. De bijgevoegde "Mandatering en machtiging Sociale Recherche Gooi en Vechtstreek 2018" vast te stellen
    2. De mandatering en machtiging Sociale Recherche Gooi en Vechtstreek 2017 in te trekken met ingang van 1 januari 2018
    3. Het afdelingshoofd uitvoeringsdienst van de Uitvoeringsdienst Sociaal Domein, gemeente Gooise Meren te verzoeken dit mandaat schriftelijk te aanvaarden.

    Conform.

  13. 13

    Na 1 juli 2018 is het wettelijk niet meer mogelijk om artikel 2.5.30 Bouwverordening als toetsingskader te gebruiken voor bouwaanvragen. Dit artikel bepaalt dat als in het bestemmingsplan een parkeerregeling ontbreekt, een bouwplan moet voorzien in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein bij een aanvraag om omgevingsvergunning. In Hilversum wordt de parkeerbehoefte op deze wijze alleen nog geregeld voor aanvragen gelegen binnen het plangebied van bestemmingsplan ‘Herziening Noordwestelijk Villagebied’. Om parkeernormen ook na 1 juli 2018 in dit gebied te kunnen opleggen is het noodzakelijk het bestemmingsplan op dit onderdeel te herzien. Op 13 februari 2018 heeft het college ingestemd om de procedure hiervoor te starten. Op 23 februari is het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan nu aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan ‘Herziening Noordwestelijk Villagebied – parkeernormen 2018’;
    2. Het bestemmingsplan ‘Herziening Noordwestelijk Villagebied – parkeernormen 2018’ overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.04pbp01hnwpark2018-va01 met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding vast te stellen.
      II. Het dossier ter advisering aan de raad aanmelden voor behandeling in de commissie Ruimte van 23 mei 2018.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan ‘Herziening Noordwestelijk Villagebied – parkeernormen 2018’;
    2. Het bestemmingsplan ‘Herziening Noordwestelijk Villagebied – parkeernormen 2018’ overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.04pbp01hnwpark2018-va01 met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding vast te stellen.
      II. Het dossier ter advisering aan de raad aanmelden voor behandeling in de commissie Ruimte van 23 mei 2018.

    Conform.

  14. 14

    Op 31 januari 2017 heeft uw college besloten tot verkoop van vastgoed door middel van jaarlijkse tranches. Zo wordt het gemeentelijk vastgoed dat niet aan de ambities voldoet in gefaseerd in de markt gezet en wordt de Hilversumse markt niet overspoeld of verstoord.


    Het college wordt voorgesteld om de tranche 2018 van te verkopen objecten vast te stellen. De tranche 2018 is opgenomen in bijlage 1 bij dit collegevoorstel. De taakstelling over 2018 bedraagt 0,75 mln.


    Terugblik verkooptranche 2017
    De netto-opbrengsten naar aanleiding van de verkooptranche 2017 zijn ruim €1,7 mln. De taakstelling over het jaar 2017 bedroeg € 0,5 mln De taakstelling is hiermee gehaald.

    Voorgesteld besluit

    1. De verkooptranche van te verkopen vastgoed in 2018 vast te stellen;
    2. De raad informeren over de financiële gevolgen van de voorgenomen verkopen voor de begroting middels bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. De verkooptranche van te verkopen vastgoed in 2018 vast te stellen zoals opgenomen in bijlage 2;
    2. De raad informeren over de financiële gevolgen van de voorgenomen verkopen voor de begroting middels bijgaande raadsinformatiebrief.

    Conform.