Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 22 mei 2018

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Hierbij bieden wij u de eerste tussenrapportage (hierna: Turap I) aan en vragen wij u de begroting aan te passen voor de gemelde financiële gevolgen in de tot en met april 2018 verzonden raadsinformatiebrieven (hierna: RIB’s). Het door u reeds vastgestelde begrotingssaldo bedraagt € 62.000 nadelig (raadsbesluiten t/m april 2018). De financiële wijzigingen van de RIB’s resulteren in een nadeel van € 221.000, waardoor het saldo van de begroting 2018 € 283.000 nadelig wordt. In de maanden mei, juni en juli worden naast de Turap I ook andere begrotingswijzigingen aangeboden. Indien de raad deze voorstellen conform overneemt, resulteert dit in een nadelig saldo van € 95.000.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voorstellen:

    1. De in het voorstel opgenomen begrotingswijziging 2018 van per saldo € 221.000 nadelig vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van de verschuiving van een lastenbudget van € 813.000 van taakveld 6.71 ‘maatwerkdienstverlening 18+’ naar taakveld 6.1 ‘samenkracht en burgerparticipatie’.
      II Het voorstel aanmelden voor de gezamenlijke commissie ter advisering aan de raad.

    Besluit

    I De raad voorstellen:

    1. De in het voorstel opgenomen begrotingswijziging 2018 van per saldo € 221.000 nadelig vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van de verschuiving van een lastenbudget van € 813.000 van taakveld 6.71 ‘maatwerkdienstverlening 18+’ naar taakveld 6.1 ‘samenkracht en burgerparticipatie’.
      II Het voorstel aanmelden voor de gezamenlijke commissie ter advisering aan de raad.

    Conform.

  2. 2

    In maart 2018 heeft het college het ontwerpbestemmingsplan Partiele herziening bestemmingsplan Woonwijk Anna's Hoeve ter inzage gelegd waarmee de maximale bouwhoogte voor twee bouwvelden in fase 4 van Anna’s Hoeve wordt beperkt van 16,5 meter naar 10.5 meter. Door gewijzigde omstandigheden, zoals de verlegging van de weg over Anna's Hoeve als gevolg van het project HOV in 't Gooi en de functiewijziging van de Minckelersstraat, is het beperken van de maximale bebouwingsmogelijkheden op deze twee betreffende bouwvelden gewenst.
    Het ontwerpbestemmingsplan heeft inmiddels voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend tegen de voorgestelde verlaging van de bouwhoogte. Uw raad kan nu het bestemmingsplan vaststellen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen om:

    1. geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan 'Partiele herziening bestemmingsplan Woonwijk Anna's Hoeve’;
    2. het bestemmingsplan ´Partiele herziening bestemmingsplan Woonwijk Anna's Hoeve´, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.10bp03annashoeve-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.
      II. Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen voor behandeling in de commissie Ruimte.

    Besluit

    I. De raad voorstellen om:

    1. geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan 'Partiele herziening bestemmingsplan Woonwijk Anna's Hoeve’;
    2. het bestemmingsplan ´Partiele herziening bestemmingsplan Woonwijk Anna's Hoeve´, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.10bp03annashoeve-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.
      II. Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen voor behandeling in de commissie Ruimte.

    Conform.

  3. 3

    Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken verzoekt de gemeente Hilversum opnieuw een achtervangpositie in te nemen voor een lening opdat Garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw opnieuw kan plaatsvinden.


    Het gaat om de herfinanciering van één lening van € 5 miljoen die op 4 juni 2018 door Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken zal worden afgelost.

    Voorgesteld besluit

    Achtervangpositie in te nemen met betrekking tot de door de Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken aangetrokken lening 40.111823, groot € 5 miljoen, opdat garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw kan plaatsvinden.

    Besluit

    Achtervangpositie in te nemen met betrekking tot de door de Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken aangetrokken lening 40.111823, groot € 5 miljoen, opdat garantstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw kan plaatsvinden.

    Akkoord.

  4. 4

    Ook in 2017 zien we een tekort op het budget voor de gemeentelijke uitkeringen, de zgn Bundeling Uitkeringen Inkomstenvoorzieningen Gemeenten (BUIG). Voor een deel is dat ons eigen risico en voor een deel kunnen we een beroep doen op de landelijke vangnetregeling Participatiewet. Deze dient uiterlijk 15 augustus 2018 door het Ministerie te zijn ontvangen en de raad dient expliciet haar instemming op de handelswijze van het college te geven om het tekort te managen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. In te stemmen met bijgevoegd ingevuld format "aanvraag vangnetuitkering Participatiewet".
    2. Deze aanvraag ter instemming voor te leggen aan de gemeenteraad van 4 juli 2018 via de commissie Samenleving van 13 juni 2018.
    3. Deze uiterlijk 15 augustus 2018 volgens de procedure in te dienen bij de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet.
      II. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Samenleving.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. In te stemmen met bijgevoegd ingevuld format "aanvraag vangnetuitkering Participatiewet".
    2. Deze aanvraag ter instemming voor te leggen aan de gemeenteraad van 4 juli 2018 via de commissie Samenleving van 13 juni 2018.
    3. Deze uiterlijk 15 augustus 2018 volgens de procedure in te dienen bij de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet.
      II. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Samenleving.

    Akkoord.

  5. 5

    Er zijn 6 bezwaren ingediend tegen het besluit om voorkeursrecht te vestigen op gronden in het Stationsgebied gelegen tussen de spoorlijn en de Koninginneweg. De Commissie bezwaarschriften heeft het advies uitgebracht om een bezwaarde niet ontvankelijk te verklaren en voor het overige de bezwaren ongegrond te verklaren. De raad dient nu te beslissen. Voorgesteld wordt om het advies van de Commissie Bezwaarschriften over te nemen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. Het bezwaar met zaaknummer 444400 deels niet-ontvankelijk en voor het overige ongegrond te verklaren;
    2. De bezwaren met zaaknummers 433199, 436328, 436168, 439344 en 439374 ongegrond te verklaren;
    3. Het bestreden besluit om het gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op gronden ter plaatse van de Koninginneweg (zaaknummer 430660) in stand te laten;
      II. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Economie & beheer.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. Het bezwaar met zaaknummer 444400 deels niet-ontvankelijk en voor het overige ongegrond te verklaren;
    2. De bezwaren met zaaknummers 433199, 436328, 436168, 439344 en 439374 ongegrond te verklaren;
    3. Het bestreden besluit om het gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op gronden ter plaatse van de Koninginneweg (zaaknummer 430660) in stand te laten;
      II. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Economie & beheer.

    Akkoord.

  6. 6

    Op 5 december 2017 heeft het college het besluit genomen om de Wet voorkeursrecht gemeenten te vestigen op het gebied tussen Kleine Spoorbomen, Koninginneweg, Stationsplein en het spoor. Dit besluit is met de publicatie in de Staatscourant van 7 december 2017 in werking getreden en op 31 januari 2018 door de gemeenteraad bestendigd.
    Het voorstel betreffende het vaststellen van krediet ligt nu aan u voor, waarmee uitvoering kan worden gegeven aan het gevestigde voorkeursrecht.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Een krediet vast te stellen van € 3.500.000,- voor de verwervingen, het beheer en onderhoud die binnen de Wet voorkeursrecht gemeenten ter plaatse van de Koninginneweg plaatsvinden;
    2. De voorgestelde begrotingswijziging (nadeel) te verwerken ten laste van programma 5 bestaande uit:
      a. Voor het beheer en onderhoud is de aanname dat deze het eerste jaar €62.500 zullen bedragen oplopend naar €200.000 in 2021;
      b. De huurinkomsten zullen naar verwachting de kosten voor beheer en onderhoud dekken;
      c. De uit deze investering voortkomende kapitaallasten (maximaal €136.500 bij volledige benutting investeringsbedrag).

    II. Te besluiten om:

    1. Het aangekochte vastgoed op basis van de Leegstandwet tijdelijk te verhuren;
    2. De gemeenteraad over gedane aankopen via een raadsinformatiebrief op de hoogte te stellen en de financiële rapportage over de aankopen plaats te laten vinden via de reguliere planning & control cyclus;

    III.

    1. Ter bescherming van de economische en financiële belangen van de gemeente op grond van de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid Gemeentewet in samenhang gelezen met artikel 10, tweede lid onder b Wet openbaarheid van bestuur op de volgende bijlagen en het besprokene bij het voorstel “Kredietaanvraag Wet voorkeursrecht gemeenten Koninginneweg” geheimhouding op te leggen:
    • Bijlage 1 Inschatting benodigd krediet Wet voorkeursrecht gemeenten verwerving en onderhoud;
    • Bijlage 2 Verhuur, beheer & onderhoud van het aangekochte vastgoed;
    • Bijlage 3 Onderhoudskosten van het aangekochte vastgoed;
      en de betreffende stukken voor de raad ter inzage te leggen in het geheime kastje.
    1. De raad door middel van bijgaande brief verzoeken de onder 1 bedoelde geheimhouding te bekrachtigen in de eerstvolgende raadsvergadering;
    2. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Economie & beheer.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. Een krediet vast te stellen van € 3.500.000,- voor de verwervingen, het beheer en onderhoud die binnen de Wet voorkeursrecht gemeenten ter plaatse van de Koninginneweg plaatsvinden;
    2. De voorgestelde begrotingswijziging (nadeel) te verwerken ten laste van programma 5 bestaande uit:
      a. Voor het beheer en onderhoud is de aanname dat deze het eerste jaar €62.500 zullen bedragen oplopend naar €200.000 in 2021;
      b. De huurinkomsten zullen naar verwachting de kosten voor beheer en onderhoud dekken;
      c. De uit deze investering voortkomende kapitaallasten (maximaal €136.500 bij volledige benutting investeringsbedrag).

    II. Te besluiten om:

    1. Het aangekochte vastgoed op basis van de Leegstandwet tijdelijk te verhuren;
    2. De gemeenteraad over gedane aankopen via een raadsinformatiebrief op de hoogte te stellen en de financiële rapportage over de aankopen plaats te laten vinden via de reguliere planning & control cyclus;

    III.

    1. Ter bescherming van de economische en financiële belangen van de gemeente op grond van de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid Gemeentewet in samenhang gelezen met artikel 10, tweede lid onder b Wet openbaarheid van bestuur op de volgende bijlagen en het besprokene bij het voorstel “Kredietaanvraag Wet voorkeursrecht gemeenten Koninginneweg” geheimhouding op te leggen:
    • Bijlage 1 Inschatting benodigd krediet Wet voorkeursrecht gemeenten verwerving en onderhoud;
    • Bijlage 2 Verhuur, beheer & onderhoud van het aangekochte vastgoed;
    • Bijlage 3 Onderhoudskosten van het aangekochte vastgoed;
      en de betreffende stukken voor de raad ter inzage te leggen in het geheime kastje.
    1. De raad door middel van bijgaande brief verzoeken de onder 1 bedoelde geheimhouding te bekrachtigen in de eerstvolgende raadsvergadering;
    2. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Economie & beheer.

    Conform.

  7. 7

    In juni 2015 heeft de raad een bedrag van €112.500,-beschikbaar heeft gesteld voor het plaatsen van 750 struikelstenen in Hilversum gedurende de periode 2015-2017. De stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek heeft hiervan een bevestiging ontvangen middels een subsidiebeschikking. De stichting heeft tot en met 2017 totaal €77.000,- aan subsidie ontvangen voor het plaatsten van 500 stenen. Het plaatsten van de overige geraamde 250 stenen was nog niet aan de orde door vertraging in de planning. Met de stichting is afgesproken dat de financiële verantwoording over de besteding van het reeds uitbetaalde subsidiebedrag op 1 april 2018 moet zijn ingediend. Op 15 april jl. heeft de stichting een verantwoording ingediend. Op 23 april jl. zijn aanvullend de achterliggende facturen van de verantwoording door de stichting ingediend.
    Het college wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorliggende afrekening.

    Voorgesteld besluit

    1. De subsidie ten behoeve van het plaatsen van struikelstenen gedurende de periode 2015-2017 vast te stellen op €34.551,- , conform de door stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek ingediende verantwoording.
    2. Het bedrag van €42.449,- , zijnde het verschil tussen het verleende subsidievoorschot en het door de stichting verantwoorde bedrag, terugvorderen bij stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek..
    3. Afzien van de overige gestelde voorwaarden met betrekking tot de verantwoording zoals genoemd in de subsidiebeschikking d.d. 30 november 2017.

    Besluit

    1. De subsidie ten behoeve van het plaatsen van struikelstenen gedurende de periode 2015-2017 vast te stellen op €34.551,- , conform de door stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek ingediende verantwoording.
    2. Het bedrag van €42.449,- , zijnde het verschil tussen het verleende subsidievoorschot en het door de stichting verantwoorde bedrag, terugvorderen bij stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek..
    3. Afzien van de overige gestelde voorwaarden met betrekking tot de verantwoording zoals genoemd in de subsidiebeschikking d.d. 30 november 2017.

    Akkoord.

  8. 8

    In november 2017 heeft het college van Wijdemeren ons verzocht om een nadere verkenning uit te voeren voor samenwerking waaronder gemeentelijke belastingen, ICT, financiële administratie en geo informatie. Eind 2017 is een werkgroep aan de slag gegaan om in kaart te brengen welke onderwerpen geschikt zijn voor eventuele samenwerkingsmogelijkheden. In februari 2018 heeft hierover besluitvorming plaatsgevonden.
    Naar aanleiding hiervan is op 20 maart 2018 door Wijdemeren een schriftelijk verzoek gedaan voor het uitvoeren van de financiële administratie door de gemeente Hilversum. Hierop is positief door het college besloten.


    In navolging van de eerder benoemde samenwerkingsmogelijkheden is op 26 april 2018 nu het aanvullende verzoek ontvangen een nadere verdieping en verkenning uit te voeren op het gebied van gemeentelijke belastingen en noodzakelijk aangehaakte taken zoals BAG en BGT.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het verzoek van gemeente Wijdemeren om een gezamenlijke verkenning uit te voeren voor de gemeentelijke belastingen, met als doel inventariseren wat er nodig is om tot samenwerking op dit vlak over te gaan.
    2. De verkenningsronde uit te laten werken in een plan van aanpak. De kosten ten behoeve van de verkenning te declareren bij Wijdemeren.
    3. De beoogde samenwerkingsdatum uitkomst te laten zijn van de verkenningsronde.
    4. De bestaande werkgroep hiervoor opdracht te verlenen, onder eindverantwoordelijkheid van de beide gemeentesecretarissen.
    5. De gemeente Wijdemeren middels bijgaande brief hierover te informeren.

    Besluit

    1. In te stemmen met het verzoek van gemeente Wijdemeren om een gezamenlijke verkenning uit te voeren voor de gemeentelijke belastingen, met als doel inventariseren wat er nodig is om tot samenwerking op dit vlak over te gaan.
    2. De verkenningsronde uit te laten werken in een plan van aanpak. De kosten ten behoeve van de verkenning te declareren bij Wijdemeren.
    3. De beoogde samenwerkingsdatum uitkomst te laten zijn van de verkenningsronde.
    4. De bestaande werkgroep hiervoor opdracht te verlenen, onder eindverantwoordelijkheid van de beide gemeentesecretarissen.
    5. De gemeente Wijdemeren middels bijgaande brief hierover te informeren.

    Akkoord.