Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 9 oktober 2018

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2018 met een bedrag van € 526.000 voordelig.
    2. Deze afwijking op te nemen in de 2e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2018 aan te passen.
    3. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2018 met een bedrag van € 526.000 voordelig.
    2. Deze afwijking op te nemen in de 2e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2018 aan te passen.
    3. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2018 met een bedrag van € 1,3 miljoen nadelig.
    2. Deze afwijking op te nemen in de tweede tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2018 aan te passen.
    3. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Af te wijken van de vastgestelde begroting 2018 met een bedrag van € 1,3 miljoen nadelig.
    2. Deze afwijking op te nemen in de tweede tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2018 aan te passen.
    3. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  3. 3

    1. Grex
      Bij een tussentijdse controle d.d. 20 september 2018 van de opbrengstverwachting van de grex Anna’s Hoeve is gebleken dat de opbrengst van de vrije kavels 5.3-1 en 5.3-4 vorig jaar al gerealiseerd is, dit terwijl ze ook als nog te verkopen grond in 2018 in de grex zijn opgenomen. De opbrengst van deze vrije kavels kan uiteraard niet 2 keer gerealiseerd worden. Dit betekent dat in de huidige grondexploitatie een opbrengst van in totaal € 616.435,- (ex btw) niet gerealiseerd kan worden.

    Ons financieel beleid bepaalt dat financiële afwijkingen groter dan € 250.000,- aan de raad gemeld moeten worden via een RIB. Bovenstaande minderopbrengst moet dus aan de raad gemeld worden.


    Op dit moment loopt de aanbesteding van de bouwvelden 4.5/4.6. Deze zijn in de grondexploitatie opgenomen tegen de minimale grondprijs van €550,- per m2 bouwveld. Het aanbestedingsresultaat gaat een gedeelte van de minderopbrengst compenseren. Het aanbestedingsresultaat is 15 oktober bekend.


    Stand van zaken:
    2. Opening speeltoestellen
    3. Middeldure huur 4.1 en 4.2
    4. Varianten studie 2.3

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de gevolgen van de tussentijdse controle van de grondexploitatie van Anna’s Hoeve;
    2. De Raad middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief informeren

    Besluit

    1. Kennisnemen van de gevolgen van de tussentijdse controle van de grondexploitatie van Anna’s Hoeve;
    2. De Raad middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief informeren

    Akkoord met aanpassing. Portefeuillehouder gemachtigd de aanpassing aan te brengen.

  4. 4

    De uitvoeringsagenda Jeugdhulp in Gezinsvormen is opgesteld om deze vorm van jeugdhulp te versterken. In de uitvoeringsagenda worden de resultaten gepresenteerd van een vooronderzoek en worden projectvoorstellen gepresenteerd. Omdat de projectvoorstellen in een aantal gevallen leiden tot aanpassingen van het contract met pleegzorgaanbieders, is op deze punten bestuurlijke besluitvorming op regionaal en lokaal niveau nodig en wenselijk.
    De Adviesraden Sociaal Domein in de verschillende gemeenten in de regio hebben positief geadviseerd. De Adviesraad Sociaal Domein van de gemeente Hilversum geeft een positief advies onder het voorbehoud, dat nog veel zaken onduidelijk zijn rond de uitvoering. De adviesraad wijst hiervoor naar de in het advies opgenomen vragen en opmerkingen.
    We nemen een aantal zaken ter harte bij de verdere uitwerking, zoals ervaringsdeskundigen betrekken bij het ontwikkelen van een kwaliteitskader voor gezinshuizen. De volledige reactie namens het college staat in de bijgevoegde adviesmatrix.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van de (regionale) uitvoeringsagenda ‘Jeugdhulp in gezinsvormen’, met als belangrijkste punten:
      a. Één etmaaltarief te hanteren voor de pleegzorgaanbieder ipv verschillende tarieven, ongeacht de leeftijd van het pleegkind;
      b. Weekendpleegzorg als respijtzorg voor fulltime pleegouders mogelijk te maken;
      c. Het budgetplafond voor bijzondere pleegzorgkosten te verhogen van € 750,- naar € 1.500,- per kind per jaar.
      d. Een wervingscampagne pleegzorg te starten in 2018 en jaarlijks terug te laten keren rondom de week van de pleegzorg.
    2. Beslispunten 1a, 1b en 1c mogelijk te maken door het contract Jeugdhulp middels een addendum aan te laten passen door de regio.
    3. Instemmen met de eventuele meerkosten van ca 10%, welke worden gedekt uit de budgetten jeugd in de programmabegroting 2019.
    4. De reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein zoals verwoord in de bijlage te versturen namens het college.

    Besluit

    1. Vaststellen van de (regionale) uitvoeringsagenda ‘Jeugdhulp in gezinsvormen’, met als belangrijkste punten:
      a. Één etmaaltarief te hanteren voor de pleegzorgaanbieder ipv verschillende tarieven, ongeacht de leeftijd van het pleegkind;
      b. Weekendpleegzorg als respijtzorg voor fulltime pleegouders mogelijk te maken;
      c. Het budgetplafond voor bijzondere pleegzorgkosten te verhogen van € 750,- naar € 1.500,- per kind per jaar.
      d. Een wervingscampagne pleegzorg te starten in 2018 en jaarlijks terug te laten keren rondom de week van de pleegzorg.
    2. Beslispunten 1a, 1b en 1c mogelijk te maken door het contract Jeugdhulp middels een addendum aan te laten passen door de regio.
    3. Instemmen met de eventuele meerkosten van ca 10%, welke worden gedekt uit de budgetten jeugd in de programmabegroting 2019.
    4. De reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein zoals verwoord in de bijlage te versturen namens het college.

    Akkoord.

  5. 5

    De minister van OCW nodigt de wethouders van de regenboogsteden uit voor een bijeenkomst op 12 oktober 2018 om gezamenlijk de intentieverklaring regenboogsteden 2019-2022 te ondertekenen.


    De wethouder is verhinderd. De beleidsambtenaar belast met LHBTI-beleid zal wel aanwezig zijn.


    De gemeente Hilversum is al regenboogstad. Bij collegebesluit d.d. 18 april 2017 is de intentieverklaring regenboogsteden 2015-2017 ondertekend. De intentieverklaring 2019-2022 is een voortzetting hiervan. Grootste verschil is dat het ministerie van OCW nu € 20.000 per jaar beschikbaar stelt op basis van cofinanciering.

    Voorgesteld besluit

    De intentieverklaring 2019-2022 regenboogsteden en ministerie van OCW te ondertekenen.

    Besluit

    De intentieverklaring 2019-2022 regenboogsteden en ministerie van OCW te ondertekenen.

    Akkoord.

  6. 6

    Er is een nieuwe afspraak gemaakt in het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden over de beloning van tijdelijke medewerkers op basis van payroll. Deze afspraak is een uitwerking vanuit de Cao- gemeenten 2017-2019. De reden hiervan is dat het onwenselijk is om payroll of vergelijkbare constructies om oneigenlijke redenen te gebruiken (bijvoorbeeld om werkgeverskosten te beperken of risico’s als gevolg van sociale zekerheidsregelgeving te voorkomen). Door de nieuwe afspraak krijgt de tijdelijke (payroll) medewerker een vergelijkbare beloning met die van de medewerker in vaste dienst. Dit betekent dat de payroll-medewerker, naast het salaris, in ieder geval ook in aanmerking komt voor componenten eindejaarsuitkering (6,75% van bruto salaris), werkgeversbijdrage levensloop (1,5% van bruto salaris) en de werkgeverspremie van het ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen. Vanaf 1 oktober 2018 is de beloning van tijdelijke medewerkers op basis van payroll gelijk aan die van de vaste medewerker. Het is bij de gemeente Hilversum in de praktijk al gebruikelijk om ingehuurde medewerkers op basis van payroll deze gelijke beloning toe te kennen. De afspraak wordt vastgelegd in artikel 3:2a van onze arbeidsvoorwaardenregeling Hilversum.
    Het college moet deze wijziging ongewijzigd overnemen en formeel vaststellen.

    Voorgesteld besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaire van 24 juli 2018, kenmerk TAZ/U201800473 waarbij de wijzigingen, met terugwerkende kracht, ingaan per 1 oktober 2018.

    Besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling van Hilversum aan te passen volgens de LOGA circulaire van 24 juli 2018, kenmerk TAZ/U201800473 waarbij de wijzigingen, met terugwerkende kracht, ingaan per 1 oktober 2018.

    Akkoord.

  7. 7

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de meeropbrengsten OZB 2018 met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    De raad te informeren over de meeropbrengsten OZB 2018 met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  8. 8