Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B en W

dinsdag 6 september 2022

09:31 - 16:00
Voorzitter
G.M. van den Top
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op 1 juli 2022 hebben de fracties D66, VVD en SP vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over wonen boven winkels. Voorgesteld wordt de vragen te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.

    Besluit

    De vragen van de fracties D66, VVD en SP ex art. 41 RvO over wonen boven winkels te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.

    Akkoord met een aanpassing.

  2. 2

    In december 2018 is het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2018-2022: "Samen aan de slag voor een veilig Hilversum" vastgesteld. Het IVP behelst 2 hoofddoelstellingen, namelijk een toename van het veiligheidsgevoel en een afname van de overlast. Door 5 onderwerpen te prioriteren (ondermijning, jeugd&veiligheid, drugsoverlast, aanpak personen met verward gedrag, verkeersveiligheid) wilden we hier invloed op uitoefenen. Na twee jaar IVP is een stand van zaken opgemaakt en digitale veiligheid toegevoegd (bijsturing).
    Maatschappelijke ontwikkelingen hebben impact gehad op de veiligheid, het veiligheidsgevoel en de ervaren overlast. Maar ook op onze werkzaamheden. Denk aan corona of de schaarste in politiecapaciteit.
    We kunnen concluderen dat het veiliger is in Hilversum dan in 2017 voor wat betreft de geregistreerde criminaliteit (politiecijfers). We zien dat het veiligheidsgevoel iets is toegenomen in 2021 ten opzichte van 2017 (het referentiejaar). Echter, de ervaren overlast is ook flink toegenomen.

    Besluit

    1. De evaluatie van het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022 (bijlage 2) vast te stellen.
    2. De gemeenteraad middels bijgaande uitnodigingsbrief (bijlage 4) uit te nodigen voor een beeldvormende sessie op 14 september 2022 voor het ophalen van inbreng ten aanzien van het nieuwe IVP 2023-2026.
    3. Tezamen met de uitnodigingsbrief (bijlage 4) de raad  ook te doen toekomen:
    a. de hoofdlijnen van de evaluatie (bijlage 1);
    b. de evaluatie van het IVP2018-2022 (bijlage 2);
    c. de veiligheidstrends Midden-Nederland (bijlage 3).

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    Ondermijning raakt ons allemaal. Denk aan drugsafval-dumpingen in natuurgebieden, witwasconstructies, (wapen)geweld, hennepkwekerijen en drugslaboratoria in woningen, verschraling van het straatbeeld en de aanzuigende werking op onze jeugdigen.
    Gemeenten hebben in de aanpak daarvan een belangrijke rol. Zij zijn een belangrijk loket voor burgers en organisaties om meldingen te doen van opvallende en onrechtmatige zaken. Gemeenten hebben zelf ook goed zicht op lokale bijzonderheden. Samen met de informatie die de gemeente op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden verzamelt, is dit input voor het in kaart brengen van ondermijnende activiteiten.

    Besluit

    1. Het werkproces en privacyprotocol vast stellen.

    Akkoord.

  4. 4

    Op 18 januari 2022 is in het College van B en W besloten de subsidieaanvraag voor het doorbraakbudget van de samenwerkingsverbanden Unita (primair onderwijs) en Qinas (voortgezet onderwijs) toe te kennen. Met deze toekenning is er een budget gecreëerd van € 100.000,- (inbreng gemeente Hilversum: € 50.000,- , inbreng samenwerkingsverbanden: € 50.000,-), waarmee snel ondersteuning voor kwetsbare leerlingen ingezet kan worden. Het budget kan worden ingezet als er onduidelijkheid is tussen zorg (de jeugdwet) en onderwijs (Wet Passend Onderwijs) over wie moet betalen, zodat het kind snel de nodige ondersteuning geboden krijgt.


    Op 7 juni 2022 heeft er een eerste evaluatie plaats gevonden met de samenwerkingsverbanden om de stand van zaken rondom het doorbraakbudget te bespreken. Tijdens de evaluatie is naar voren gekomen dat het doorbraakbudget nu voornamelijk wordt ingezet om leerlingenvervoer in te zetten. Ook in casussen waarbij de uitvoeringsdienst van de gemeente Hilversum onderzoek heeft gedaan en de aanvraag voor leerlingenvervoer heeft afgewezen. Hierdoor wordt het doorbraakbudget benut als ‘bypass’ voor de afwijzing van leerlingenvervoer.


    Gezien de constatering tijdens de evaluatie wordt voorgesteld om een toevoeging te doen aan de subsidievoorwaarden van het doorbraakbudget. Voorgesteld word om toe te voegen dat de subsidie niet langer wordt ingezet voor leerlingenvervoer, tenzij de Gemeente Hilversum hier expliciet toestemming voor geeft. Op 30 juni 2022 is dit voorstel mondeling besproken met de directeuren van de samenwerkingsverbanden. Zij hebben aangegeven akkoord te zijn, de directeuren hebben daarnaast ook een mail ontvangen met bovenstaande informatie.

    Besluit

    1. Als aanvullende subsidievoorwaarde bij de subsidie doorbraakbudget op te nemen dat de subsidie niet langer wordt ingezet voor leerlingenvervoer, maar alleen voor zorg.
    2. Hiervoor de door het college op 18 januari 2022 vastgestelde verleningsbeschikking aan Samenwerkingsverband Unita voor het jaar 2022 voor het flexibel kunnen aanbieden van maatwerkondersteuning aan kwetsbare Hilversumse leerlingen op de grenzen van de Jeugdwet en de Wet Passend Onderwijs, gewijzigd vast te stellen, middels bijgaande wijzigingsbeschikking (bijlage 1).

    Conform.

  5. 5

    De heer de winter heeft twee brieven aan de gemeenteraad en het college gestuurd. De eerste brief was een open brief in de krant en is een eerste reactie ook via de pers gegeven. Formeel was op beide brieven nog niet gereageerd.

    Besluit

    De brieven van de heer S. de Winter over “verzoek instellen parkeerverbod voor grote voertuigen” te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.

    Conform.

  6. 6

    De ROM Regio Utrecht is bezig met het opstellen van een meerjarenstrategie. Deze meerjarenstrategie wordt opgesteld binnen de kaders van de Regionaal Economische Agenda voor de regio Utrecht, besproken in de raad van Hilversum (29 januari 2020) en richtinggevend voor de uitvoeringsactiviteiten van de ROM Regio Utrecht voor de komende jaren .
    Om de jaarplannen van de ROM in een meerjarige perspectief te kunnen plaatsen stelt de ROM een meerjarenplan op dat in de Algemene vergadering van Aandeelhouders zal worden vastgesteld. Namens het college neemt de wethouder economie zitting in de AvA. De reactie op het conceptplan wordt vastgesteld in het college, gehoord hebbende de wensen en bedenkingen uit de raad.

    Besluit

    I. De raad voorstellen om:
    1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken op de Meerjarenstrategie 2023-2026 Regionale Ontwikkelingsmaatschappij ROM Regio Utrecht.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de commissie bestuur en economie.

    Conform.

  7. 7

    Van projectontwikkelaar BUN Bricks uit Almere is een verzoek binnengekomen betreffende de herontwikkeling van het winkelcentrum Riebeeckgalerij en de naastgelegen Kwik-Fit Locatie. Inmiddels hebben er al diverse gesprekken plaatsgevonden en is er gezamenlijk overeengekomen dat de gemeente voor deze locatie een planuitwerkingskader (PUK) opstelt.
    Om de benodigde werkzaamheden in gang te kunnen zetten – in het bijzonder om op korte termijn te kunnen starten met de uitwerking van voornoemd planuitwerkingskader en de intentieovereenkomst - dient de projectontwikkelaar een voorschot ter hoogte van €30.000,- (dertigduizend euro) voor deze plankosten te betalen.
    Dit voorschot zal bij het sluiten van de intentieovereenkomst worden verrekend met de daarbij behorende kosten.
    Indien er geen intentieovereenkomst wordt gesloten vervalt het voorschot aan de gemeente ter dekking van de door de gemeente reeds gemaakte kosten.

    Besluit

    1. Bijgaande voorschotovereenkomst Riebeeckgalerij en naastgelegen Kwik-Fit locatie (bijlage 1) aan te gaan.
    2. Een planuitwerkingskader ten behoeve van herontwikkeling Riebeeckgalerij en naastgelegen Kwik-Fit locatie op te stellen.

    Conform.

  8. 8

    De Omgevingswet (Ow) biedt de mogelijkheid om het omgevingsplan sneller actueel te houden dan nu het geval is bij bestemmingsplannen doordat de mogelijkheid wordt geboden tot delegatie aan het college. Hoewel delegatie onder de huidige wetgeving niet mogelijk is, komt het in bepaalde gevallen ook nu voor dat het college beslist over ruimtelijke projecten en niet de raad. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van de huidige uitwerkings- en wijzigingsplannen. Met het nemen van dit delegatiebesluit draagt de raad voor de gevallen zoals opgesomd haar bevoegdheid vanuit de Ow over aan het college. Dit is mogelijk omdat de genoemde gevallen uitvoering geven aan eerder door de raad vastgesteld beleid of het beleid van hogere overheden en het kan worden gezien als een administratieve correctie. Dit leidt tot snellere besluitvorming en daardoor snellere uitvoering zonder dat er sprake is van zware politieke consequenties. Het omgevingsplan blijft hierdoor een actueel document dat iedere burger kan raadplegen. Dit is een belangrijke doelstelling van de Ow.

    Voorgesteld besluit

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen het volgende besluit te nemen:

    1. Het college de bevoegdheid over te dragen om op grond van artikel 2.8 Omgevingswet het omgevingsplan te wijzigen voor de volgende gevallen:
      1. het verwerken van bestaande (beleids)regels en verordeningen die bij de overgang naar het omgevingsplan inhoudelijk niet wijzigen;
      2. het opnemen in het omgevingsplan van verleende vergunningen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten;
      3. regels die voortvloeien uit raadskaders die na in werking treding van onderhavig besluit zijn vastgesteld, indien de gemeenteraad bij vaststelling van dat kader akkoord is gegaan met uitwerking door het college;
      4. regels die voortvloeien uit instructieregels vanuit het rijk en de provincie;
      5. bestaande wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsplichten binnen de randvoorwaarden van het tijdelijk deel van het omgevingsplan;
      6. het aanwijzen, wijzigen of schrappen van gemeentelijke monumenten;
      7. het toevoegen, actualiseren of wijzigen van begripsbepalingen;
      8. het corrigeren van verschrijvingen, verkeerde verwijzingen en inventarisatiefouten in het omgevingsplan.
    2. Dit besluit in werking te laten treden op de dag na de bekendmaking en te bepalen dat het besluit wordt toegepast vanaf de dag van inwerkingtreding van de Omgevingswet.
    3. Te bepalen dat het college twee maal per jaar een overzicht overlegt aan de raad van de krachtens delegatie genomen besluiten.

    Conform.

  9. 9

    Het op 7 juli 2021 vastgestelde bestemmingsplan Buurtschap Crailo bevat ‘open normen’ waarvan de uitleg afhankelijk is van door het college vast te stellen beleidsregels. Ter stimulering van het natuurinclusief bouwen en inrichten is de open norm opgenomen dat er op dat vlak ‘voldoende maatregelen’ moeten worden gerealiseerd bij het bouwen van een gebouw. Op 20 april 2021 is vooruitlopend op de vaststelling van het bestemmingsplan een beleidsregel vastgesteld ter invulling van die open norm. Van 6 mei 2022 tot en met 16 juni 2022 heeft een nadere uitwerking van de ‘Beleidsregel Natuurinclusief bouwen en inrichten Buurtschap Crailo 2022’, in ontwerp ter visie gelegen. Bij geen van de drie gemeenten zijn in reactie hierop zienswijzen ontvangen. Met het voorliggende voorstel wordt u gevraagd om deze beleidsregel vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de op 20 april 2021 vastgestelde Beleidsregel Natuurinclusief bouwen en inrichten Buurtschap Crailo.

    Besluit

    1. De Beleidsregel Natuurinclusief bouwen en inrichten Buurtschap Crailo 2022 vast te stellen;
    2. De op 20 april 2021 vastgestelde Beleidsregel Natuurinclusief bouwen en inrichten Buurtschap Crailo in te trekken.

    Conform.

  10. 10

    Met maatwerkplannen steunt de gemeente Hilversum kwetsbare kinderen door een financiële impuls te geven aan de scholen, zodat zij extra mogelijkheden hebben om de doorgaande leerlijn van voorschool naar vroegschool te bevorderen en taalachterstanden in groep 1/2 te bestrijden. 16 scholen vertegenwoordigd door 4 schoolbesturen hebben subsidie voor hun maatwerkplan schooljaar 2022-2023 aangevraagd.

    Besluit

    Onder voorbehoud van goedkeuring van de gemeentebegroting voor 2023, de volgende basisscholen voor schooljaar 2022-2023 voor de uitvoering van maatwerkplannen, die bijdragen aan de bestrijding van taalachterstanden, in totaal een subsidie van € 300.000,- verlenen, conform bijgevoegde verleningsbeschikkingen:
    -€ 75.000,- subsidie voor 4 scholen van Stichting Proceon: Basisschool Avonturijn; van Hasseltschool; Nassauschool; Da Costa school
    -€ 112.500,- subsidie voor 6 scholen van Stip: Sterrenschool Hilversum; Villa Vrolik; Violenschool; IKC De Wijde Blik; Dr Ir C Lelyschool; De Lorentzschool
    -€ 93.750,- subsidie voor 5 scholen van AT: De Wilgetoren; Kindercampus; Paulusschool; Titus Brandsmaschool; Augustinusschool
    -€ 18.750,- subsidie voor 1 school van Stichting Noor: Basisschool Ayoub.

    Conform.

  11. 11

    Beleidsregel toepassing Wet Bibob met uitbreiding.


    In het najaar van 2019 is door de gemeenteraad het Actieplan Ondermijning vastgesteld. De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna 'Wet Bibob') is een belangrijke pijler binnen de gemeentelijke aanpak van ondermijnende criminaliteit. Uitbreiding en intensivering van het Bibob beleid is een van de speerpunten van het vastgestelde actieplan. Met onderliggend beleid geven we hier uitvoering aan.

    Besluit

    Het college van burgemeester en wethouders van Hilversum en de burgemeester van Hilversum, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, stellen de beleidsregel toepassing Wet Bibob gemeente Hilversum 2022 vast.

    Conform.