- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- G.M. van den Top
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Het gesprek over de toekomst van Hilversum staat op de drempel van de volgende fase. Vanaf eind 2019, via een onderbreking in de coronaperiode, tot aan het Stadsgesprek in de Vorstin op 12 mei zijn er veel goede gesprekken met en tussen inwoners en organisaties over de Omgevingsvisie 2040 gevoerd. Het voorstel is om deze fase van participatie af te ronden met een politiek gesprek in de raad over de opbrengsten uit de participatie. De denkrichting die uit de samenleving over de toekomst van Hilversum is ontstaan, is de voedingsbodem voor dit politieke gesprek.
Na de afronding van deze tweede fase in het project Omgevingsvisie, wordt er een ontwerp-Omgevingsvisie door het college opgesteld. Deze ligt vervolgens formeel ter inzage. Het voortzetten van het goede gesprek over de toekomst vraagt echter meer dan alleen ‘formeel’, leren we uit de participatie. Daarom gaan we door met communiceren over de stappen die nu worden gezet en geven transparant aan inwoners en organisaties terug welke keuzes er door de politiek zijn gemaakt en op welke manier zij worden uitgenodigd om door te praten over de toekomst van Hilversum.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad voor te stellen om:
- De participatieopbrengst vast te stellen bestaande uit:
A. Het overzicht activiteiten participatie Omgevingsvisie (bijlage 1a);
B. De oplegger opbrengst participatie (bijlage 1b);
C. De verslagen ‘Stadsgesprek’(bijlage 1c), ‘Organisaties aan het woord’ (bijlage 1d), ‘Inwoners aan het woord’ (bijlage 1e) en ‘Toevoeging inwoners aan het woord’ (bijlage 1f);
D. Lessons learned participatie door de klankbordgroep (bijlage 1g) - De denkrichting (bijlage 2a) vast te stellen als basis voor het opstellen van een ontwerp-Omgevingsvisie en een Hilversums afwegingskader door het college.
- Kennis te nemen van de opbouw van de ontwerp-Omgevingsvisie (bijlage 3).
- Kennis te nemen van de opzet voor de datamonitor Omgevingsvisie (bijlage 4).
II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te bieden voor behandeling in de raadscommissie.
Besluit
I. De raad voor te stellen om:
- De participatieopbrengst vast te stellen bestaande uit:
A. Het overzicht activiteiten participatie Omgevingsvisie (bijlage 1a);
B. De oplegger opbrengst participatie (bijlage 1b);
C. De verslagen ‘Stadsgesprek’(bijlage 1c), ‘Organisaties aan het woord’ (bijlage 1d), ‘Inwoners aan het woord’ (bijlage 1e) en ‘Toevoeging inwoners aan het woord’ (bijlage 1f);
D. Lessons learned participatie door de klankbordgroep (bijlage 1g) - De denkrichting (bijlage 2a) vast te stellen als basis voor het opstellen van een ontwerp-Omgevingsvisie en een Hilversums afwegingskader door het college.
- Kennis te nemen van de opbouw van de ontwerp-Omgevingsvisie (bijlage 3).
- Kennis te nemen van de opzet voor de datamonitor Omgevingsvisie (bijlage 4).
II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te bieden voor behandeling in de raadscommissie.
Gewijzigd akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
- De participatieopbrengst vast te stellen bestaande uit:
-
2
Voor ligt de voorjaarsnota 2022 van de gemeente Hilversum. De voorjaarsnota biedt inzicht in het financieel perspectief van de gemeente, uitdrukkelijk met de kennis van dit moment. Naast de bijstelling op het financieel beeld voor 2022 vormt het een startpunt voor het opstellen van de programmabegroting 2023-2026.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad voor te stellen om:
1. De voorjaarsnota 2022 vast te stellen met daarin de lasten, baten en het saldo voor de jaren 2022 en 2023 conform hoofdstuk 5 van de voorjaarsnota;
2. De uitgangspunten voor de begroting 2023 zoals opgenomen in hoofdstuk 3 vast te stellen;
3. Het gewijzigde investeringskrediet voor de Bes-klok vast te stellen;
4. De reserves Beeldende kunst en Creatieve sector op te heffen.
II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden bij de gezamenlijke commissies.Besluit
I. De raad voor te stellen om:
1. De voorjaarsnota 2022 vast te stellen met daarin de lasten, baten en het saldo voor de jaren 2022 en 2023 conform hoofdstuk 5 van de voorjaarsnota;
2. De uitgangspunten voor de begroting 2023 zoals opgenomen in hoofdstuk 3 vast te stellen;
3. Het gewijzigde investeringskrediet voor de Bes-klok vast te stellen;
4. De reserves Beeldende kunst en Creatieve sector op te heffen.
II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden bij de gezamenlijke commissies.Gewijzigd akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
3
Het plan van aanpak Werken aan Energiebesef heeft als doel om minimahuishoudens te ondersteunen bij het creëren van inzicht in het energieverbruik en het stimuleren van duurzame gedragsverandering. Hierdoor wordt de energierekening lager. Plan van aanpak heeft als tot het bereiken en ondersteunen van 1500 minimahuishoudens. Hiermee geven we uitvoering aan de regeling verduurzaming huishoudens uit het beleidsplan ‘Doen wat nodig is zodat je mee kunt doen’: Minimabeleid op maat vanaf 2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het plan van aanpak’ Werken aan Energiebesef’ om minimahuishoudens persoonlijk te ondersteunen bij het verlagen van de energierekening vast te stellen;
2. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Besluit
1. Het plan van aanpak’ Werken aan Energiebesef’ om minimahuishoudens persoonlijk te ondersteunen bij het verlagen van de energierekening vast te stellen;
2. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Gewijzigd akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
4
Op 9 mei heeft ondernemersvereniging Hilversum Zuid West een brief gestuurd tav de Raad en het college. Deze brief is in Rubriek III geplaatst voor de raadsvergadering van 8 juni 2022. Rubriek III vraagt om een voorstel voor het college. Bijgevoegd een collegebrief als reactie op de brief vanuit ondernemersvereniging Hilversum Zuid West.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Middels bijgaande collegebrief een reactie aan de ondernemersvereniging Hilversum Zuid West te doen toekomen op de door de vereniging gestuurde brief van 9 mei jl.
Besluit
Middels bijgaande collegebrief een reactie aan de ondernemersvereniging Hilversum Zuid West te doen toekomen op de door de vereniging gestuurde brief van 9 mei jl.
Akkoord.
-
5
De raad heeft ‘’De visie en Agenda Jeugdhulp” in oktober 2019 vastgesteld. In deze evaluatie kijken we hoe in de afgelopen jaren vorm en inhoud is gegeven aan de geformuleerde speerpunten en actielijnen. We beschrijven wat goed is gegaan en waar verbetering wenselijk is.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Evaluatie Visie en Agenda Jeugd 2019-2021 vast te stellen.
2. De gemeenteraad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief.Besluit
1. De Evaluatie Visie en Agenda Jeugd 2019-2021 vast te stellen.
2. De gemeenteraad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief.Akkoord met een aanpassing.
-
6
Dit kaderconvenant wordt op 2 juni gepresenteerd en officieel getekend door alle burgemeesters van de gemeenten die deel uit maken van het BIT.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ten behoeve van de samenwerking binnen het Bestuurlijk Interventieteam Gooi- en Vechtstreek af te sluiten kaderconvenant (bijlage) aan te gaan tussen de deelnemende gemeenten en de politie van district Gooi en Vechtstreek.
Besluit
1. Het ten behoeve van de samenwerking binnen het Bestuurlijk Interventieteam Gooi- en Vechtstreek af te sluiten kaderconvenant (bijlage) aan te gaan tussen de deelnemende gemeenten en de politie van district Gooi en Vechtstreek.
Akkoord met een kanttekening.
-
7
Op 21 april 2022 heeft de fractie van Hart voor Hilversum vragen gesteld ex artikel 41 van het Reglement van Orde, over de herinrichting van de Loosdrechtseweg.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De op 21 april 2022 gestelde vragen door de fractie van Hart voor Hilversum ex artikel 41 van het Reglement van Orde, over de herinrichting van de Loosdrechtseweg, te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Besluit
De op 21 april 2022 gestelde vragen door de fractie van Hart voor Hilversum ex artikel 41 van het Reglement van Orde, over de herinrichting van de Loosdrechtseweg, te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Conform.
-
8
Een OJA (voorheen onderwijs-zorgarrangement) is een samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en/of zorg als ook de leerlingen en hun ouders. Een OJA is er voor leerlingen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte waarin regulier- of speciaal onderwijs niet alleen kan voorzien. Met de OJA wordt op school, thuis én in de vrije tijd de schoolloopbaan en de brede ontwikkeling van jeugdigen bevordert op basis van één en hetzelfde plan.
De onderwijsjeugdarrangementen (hierna: OJA) op de J.H. Donnerschool en de Wijngaard zijn als pilot gestart in het schooljaar 2019-2020. Dit schooljaar is de Regio Gooi en Vechtstreek, samen met de regio gemeenten en de betrokken schoolbesturen bezig met het bestendigen van deze twee pilots.
In een eerder besluit (zaaknummer: 1111022) van het college op datum 29 maart 2022 zijn de volgende punten beslist t.a.v. de OJA’s op de Donnerschool en de Wijngaard:
1. per 1 augustus een nieuwe overeenkomst af te sluiten voor OJA’s;
2. later door de colleges te laten besluiten of uitgebreid moet worden naar het gehele speciaal onderwijs;
3. de kosten van de OJA’s te verrekenen naar rato van het gebruik van de gemeente;
4. de kosten deels te dekken uit Jeugdbudget en deels uit het budget Nationaal Programma Onderwijs;
5. opdracht te geven aan de manager van inkoop en Contractbeheer om de inkoop, contracteren en financiële afwikkeling uit te voeren.
Aanvullend op de eerste beslispunten ligt dit voorstel voor om het beschrijvend document vast te stellen. Dit besluit is nodig zodat de inkoopprocedure gestart kan worden door de Regio Gooi en Vechtstreek.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De offerteaanvraag inkoop Onderwijs Jeugd Arrangementen met kenmerk 22.0001742 van de Regio Gooi en Vechtstreek (bijlage 3) vast te stellen.
Besluit
1. De offerteaanvraag inkoop Onderwijs Jeugd Arrangementen met kenmerk 22.0001742 van de Regio Gooi en Vechtstreek (bijlage 3) vast te stellen.
Conform.
-
9
Wanneer inwoners die niet in het bezit zijn van documenten (vluchtelingen, asielzoekers) zich aanmelden voor registratie in de Basisregistratie Personen (BRP), dient een Verklaring onder Eed (VOE) te worden afgenomen. Aan de hand van de VOE kunnen de persoonsgegevens, zoals (geslachts)naam en geboortegegevens, opgenomen worden in de BRP. Conform het vastgestelde in artikel 2.8, lid 2, e van de Wet BRP dient de VOE afgelegd te worden ten overstaan van een door het college aangewezen ambtenaar.
De huidige lijst met aangewezen ambtenaren dient geactualiseerd te worden omdat er nieuwe medewerkers werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken. Vanwege praktische overwegingen is het voorstel om de bevoegdheid van het college tot het aanwijzen van ambtenaren te mandateren aan de afdelingsmanager en de teammanagers van Publiekszaken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Ingevolge artikel 2.8, lid 2, e en artikel 4.2 Wet BRP de volgende ambtenaren met ingang van 1 maart 2022 aan te wijzen om een verklaring onder eed of belofte af te nemen:
• Eric Johannes Vogt;
• Frederika Gelijk;
• Kavita Varshadevi Jagbandhan;
• Liesanne Pijpker;
• Susanne Andrea van Holland;
• Mounia Boukaroua;
• Sadet Derya Demircan;
• Amber Vogelzang;
• Hasnia Maachi-Maâchi.
2. De bevoegdheid van het college voor het aanwijzen van ambtenaren om een verklaring onder eed of belofte af te nemen te mandateren aan de afdelingsmanager en de teammanagers van de afdeling Publiekszaken.Besluit
1. Ingevolge artikel 2.8, lid 2, e en artikel 4.2 Wet BRP de volgende ambtenaren met ingang van 1 maart 2022 aan te wijzen om een verklaring onder eed of belofte af te nemen:
• Eric Johannes Vogt;
• Frederika Gelijk;
• Kavita Varshadevi Jagbandhan;
• Liesanne Pijpker;
• Susanne Andrea van Holland;
• Mounia Boukaroua;
• Sadet Derya Demircan;
• Amber Vogelzang;
• Hasnia Maachi-Maâchi.
2. De bevoegdheid van het college voor het aanwijzen van ambtenaren om een verklaring onder eed of belofte af te nemen te mandateren aan de afdelingsmanager en de teammanagers van de afdeling Publiekszaken.Conform.
-
10
Twee Hilversumse culturele instellingen ondervinden negatieve gevolgen van de coronamaatregelen (zoals minder publiek door ‘testen voor toegang’ en afname van ledenaantal). Met financiële steun uit de Covid-19 reserve kan de gemeente Stichting Hilversum One en Concertkoor N.S.F. helpen bij de schade als gevolg van de coronamaatregelen. De twee instellingen dragen beide bij aan cultuur in Hilversum: ze bedienen Hilversumse (amateur)kunstenaars én bezoekers en leveren een unieke bijdrage aan het culturele aanbod. Met deze steun kunnen Stichting Hilversum One en Concertkoor N.S.F. met hun aanbod voor Hilversum blijven voortbestaan na de coronacrisis.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een incidentele subsidie te verlenen van € 2.178 aan Stichting Hilversum One, conform bijgevoegde beschikking.
2. Een incidentele subsidie te verlenen van € 2.270 Concertkoor N.S.F., conform bijgevoegde beschikking.
3. De bij punt 1 en 2 genoemde bedragen, in totaal een bedrag van € 4.448, te dekken vanuit de reserve Covid-19 en dit ter verantwoording op te nemen in de Eindejaarsrapportage 2022.Besluit
1. Een incidentele subsidie te verlenen van € 2.178 aan Stichting Hilversum One, conform bijgevoegde beschikking.
2. Een incidentele subsidie te verlenen van € 2.270 Concertkoor N.S.F., conform bijgevoegde beschikking.
3. De bij punt 1 en 2 genoemde bedragen, in totaal een bedrag van € 4.448, te dekken vanuit de reserve Covid-19 en dit ter verantwoording op te nemen in de Eindejaarsrapportage 2022.Conform.
-
11
Het centrum van Hilversum staat, net als veel andere centrumgebieden onder druk. Om binnensteden of delen hiervan, om te vormen tot toekomstbestendige gebieden met een stevige, sociale en economische basis heeft de rijksoverheid het programma Impulsaanpak Winkelgebieden in het leven geroepen. Het project Mediaplein Kerkbrink voldoet aan de voorwaarden en maakt daarmee kans op een financiële bijdrage. Besluitvorming van de raad over de herinrichting van de Kerkbrink en over de verhuizing en vernieuwing van de Bibliotheek moet nog plaatsvinden. Voor het kunnen doen van een subsidie aanvraag is een B en W besluit een vereiste. B en W spreekt met dit besluit de intentie uit de raad voor te stellen de gemeentelijk bijdragen beschikbaar te stellen. Daarnaast besluit B en W een samenwerkingsovereenkomst met de partners (bibliotheek en eigenaar Gooische Brink) aan te gaan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De intentie uit te spreken om de raad voor te stellen:
a. Voor herinrichting van de Kerkbrink een bedrag beschikbaar te stellen van in totaal € 1,8 mln, waarvan € 1,3 mln reeds is opgenomen in het Investeringsprogramma 2021-2025
b. Voor de verhuizing van de bibliotheek naar de Kerkbrink en de vernieuwing van de bibliotheek in de vorm van een jaarlijkse subsidie een bedrag beschikbaar te stellen dat oploopt van € 1,5 mln in 2022 naar € 2,5 mln in 2025 en verder
2. Met Stichting Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum en met Brinker Mall bijgaande samenwerkingsovereenkomst Mediaplein Kerkbrink aan te gaan.Besluit
1. De intentie uit te spreken om de raad voor te stellen:
a. Voor herinrichting van de Kerkbrink een bedrag beschikbaar te stellen van in totaal € 1,8 mln, waarvan € 1,3 mln reeds is opgenomen in het Investeringsprogramma 2021-2025
b. Voor de verhuizing van de bibliotheek naar de Kerkbrink en de vernieuwing van de bibliotheek in de vorm van een jaarlijkse subsidie een bedrag beschikbaar te stellen dat oploopt van € 1,5 mln in 2022 naar € 2,5 mln in 2025 en verder
2. Met Stichting Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum en met Brinker Mall bijgaande samenwerkingsovereenkomst Mediaplein Kerkbrink aan te gaan.Conform.