- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- G.M. van den Top
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Voor de realisatie van het project Bruisend Hart is het noodzakelijk om het omgevingsplan van Hilversum te wijzigen. Een ontwerp voorstel voor de wijziging van het omgevingsplan (WOP) en een ontwerp beeldkwaliteitsplan voor Bruisend Hart worden ter inzage gelegd voor zienswijzen.
Bijlagen
Besluit
- met inachtneming van de Aanmeldnotitie m.e.r.-beoordeling te besluiten om geen Milieu Effect Rapport (MER) op te stellen;
- het ontwerp van het Beeldkwaliteitsplan Bruisend Hart voor 6 weken ter inzage te leggen voor zienswijzen;
- het ontwerp van de wijziging van het Omgevingsplan gemeente Hilversum ten behoeve van het project Bruisend Hart voor 6 weken ter inzage te leggen voor zienswijzen;
- op grond van artikel 16.30 Omgevingswet en 10.3c Omgevingsbesluit bekend te maken in het Gemeenteblad waar het plan te raadplegen is met de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen;
- de raad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
2
In juli 2024 namen de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum een gelijkluidend 'principebesluit' om om Wijdemeren per 1 januari 2027 aan Hilversum toe te voegen en daarvoor een eerste plan op hoofdlijnen te maken: een zgn. 'herindelingsontwerp'.
Het herindelingsontwerp is vanaf de zomer tot eind oktober opgesteld, met inbreng van ondernemers en organisaties, conform de opdracht van de raden en het ‘dynamisch plan van aanpak’. Uit het herindelingsontwerp en onderliggende onderzoeken blijkt dat de herindeling goed mogelijk is.
De colleges van Hilversum en Wijdemeren stellen nu beide gemeenteraden voor het herindelingsontwerp ‘Samen sterker’ en Bijlagenboek A met verplichte bijlagen vrij te geven voor het indienen van zienswijzen, gedurende acht weken. Deze raadsbesluiten zijn in beide gemeenten gelijkluidend en geprogrammeerd voor 11 december 2024.
De ingebrachte zienswijzen zullen door de colleges worden verwerkt in het zgn. 'herindelingsadvies', dat op 27 maart 2025 voor besluitvorming in beide gemeenteraden is geprogrammeerd. Daarna volgt een wettelijk traject via provincie en Rijk. Parallel daaraan zullen de gemeenten de herindeling verder voorbereiden.
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad informeren over enkele redactionele aanpassingen in het herindelingsontwerp, n.a.v. de beeldvormende sessie en de Audit- en rekeningencommissie.
Conform.
-
3
Op 3 april 2024 heeft de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 (“IHP”) voor onderwijshuisvesting in Hilversum vastgesteld. Bij de behandeling van het IHP heeft de gemeenteraad aangegeven goed op de hoogte te willen blijven van de uitvoering van het IHP. Deze wens van de gemeenteraad is verwoord in amendement A24-54 ‘Een groot programma heeft sturing nodig’ en kon op brede steun rekenen. De wens van de gemeenteraad is in lijn met de ‘Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs gemeente Hilversum 2022’ artikel 6lid 3 waarin staat dat het IHP jaarlijks wordt geëvalueerd. De OHP-cyclus betreft het jaarlijks indienen van aanvragen van onderwijshuisvestingsvoorzieningen door schoolbesturen en sluit dus nauw aan bij de voortgang van het IHP. Met dit voorstel stelt het college van B en W het OHP2025 (Programma én Overzicht Onderwijshuisvesting) vast. Ook besluit het college van B en W om de gemeenteraad met behulp van bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de voortgang van het Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 incl. OHP 2025. De voortgangsrapportage geeft ook updates van diverse onderwijshuisvestingsprojecten, waaronder: Motie M24-056 – ‘Een goede plek voor de Internationale Schakelklas’/Toezegging T24-051, Motie M24-55 ‘Hoe staat het met de Hilversumse schoolgebouwen’/Toezegging T24-049, Motie M24-64 ‘Raad blijvend grip op IHP-investeringskredieten’ en Amendement A24-63 ‘Stelpost is geen gesloten box’. Ook raakt de inhoud de volgende toezeggingen: T24-053, T24-052, T24-054.
Bijlagen
Besluit
1. Het Programma en het Overzicht Onderwijshuisvesting 2025 (bijlage 1: “OHP 2025”) vast te stellen en daarmee:
i) De in het Programma Onderwijshuisvesting 2025 opgenomen onderwijshuisvestingsvoorzieningen toe te kennen en hiermee een bedrag van
€ 31.768.388, - aan investeringen vrij te geven;
ii) De in het Overzicht Onderwijshuisvesting 2025 opgenomen onderwijshuisvestingsvoorzieningen af te wijzen.
2. De voortgangsrapportage Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting 2024-2039 (bijlage 2: “Voortgangsrapportage”) vast te stellen en daarmee in te stemmen met het geactualiseerde projectoverzicht 2024-2027 zoals opgenomen in hoofdstuk 4 van de voortgangsrapportage en de financiële gevolgen te verwerken in de Voorjaarsnota 2025.
3. De gemeenteraad middels bijgaande raadsinformatiebrief (bijlage 3: raadsinformatiebrief, voortgang algemeen) te informeren over de voortgang van het Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 incl. OHP 2025.
4. De gemeenteraad middels bijgaande raadsinformatiebrief (bijlage 4: raadsinformatiebrief, voortgang Wilgetak) te informeren over de afwijking van het Hilversums Kwaliteitskader bij project de Wilgetak.
5. De Hilversumse Scholen Vereniging (“HSV”) & de Godelindeschool in kalenderjaar 2024 een voorbereidingskrediet ter hoogte van 4% van het uitvoeringskrediet te verstrekken, dit betreft een bedrag van €236.000,- voor de Godelindeschool en een bedrag van €269.000,- voor de HSV.
6. De verwijzing voor uitbreiding van de Wilgetoren naar Groot Goylant in te trekken, vanwege een beter passende oplossing voor de uitbreiding van de Wilgetoren in Peter Planciusplein 10.
7. De huurovereenkomsten van de Achterom 150 en 152 van De Kleine Prins Onderwijsgroep op naam van de gemeente Hilversum te zetten middels een indeplaatsstelling en de gebouwen in gebruik te geven aan De Kleine Prins ten behoeve van het huisvesten van het Mensura College (onderdeel van De Kleine Prins Onderwijsgroep).Gewijzigd besluit met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
4
In het kader van de Gebiedsagenda Zuidwest is opgenomen om een vorm van parkeerregulering uit te werken voor de bedrijventerreinen (Kerkelanden, Zeverijnstraat en Havenkwartier). Hierbij is het uitgangspunt om een vorm van regulering te vinden die past bij het gebied en die de bedrijvigheid niet in de weg zit. Daarom voeren we een vorm van betaald- en vergunningparkeren in van 21.00 uur tot 07.00 uur. Hiermee kunnen bedrijven overdag ongehinderd hun bedrijfsactiviteiten uitvoeren, zonder dat er oldtimers, camperbusjes of aanhangers langdurig parkeerplaatsen bezet houden.
Conform de planning van het Uitvoeringsplan Parkeerbeleid, staat de Zeverijnstraat (een van de drie bedrijventerreinen in Zuidwest) reeds op de planning om per 1 februari 2025 betaald parkeren in te voeren. We voeren hier betaald parkeren in van zondagavond 21.00 uur tot en met vrijdagochtend 07.00 uur. We gaan in gesprek met de ondernemers van Havenkwartier en Kerkelanden over de invoering van betaald parkeren in die gebieden.
Bijlagen
Besluit
1. Parkeerregulering voor bedrijventerreinen vast te stellen in de vorm van betaald- en vergunningparkerenop werkdagen van zondagavond 21.00 uur tot en met vrijdagochtend 07.00 uur en niet in het weekend.
2. Deze vorm van parkeerregulering in te voeren op de Zeverijnstraat en dit te verwerken in het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025.
3. De gemeenteraad te informeren door middel van de bijgaande raadsinformatiebrief.Conform.
-
5
Op 19 juli 2023 heeft de gemeenteraad het Parkeerbeleid Hilversum 2023 vastgesteld. Een belangrijk onderdeel van dat beleid is de uitbreiding van het gereguleerd parkeren tot en met de buitenring. Op 16 april 2024 heeft het college het Uitvoeringsplan Parkeerbeleid vastgesteld. Conform dat plan implementeerden we op 1 juli 2024 gereguleerd parkeren in gebied Oost en op 1 november 2024 gereguleerd parkeren in de gebieden Zuid en Sportpark. Via dit Aanwijzingsbesluit wordt hier verder uitvoering aan gegeven door op 1 februari 2025 gereguleerd parkeren in te voeren in gebied Oude Haven. Daarnaast wijzigen we de dagen waarop betaald moet worden in het centrum. Vanaf 1 februari 2025 hoeft er op feestdagen niet meer te worden betaald in het centrum.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het betaald parkeren op officiële feestdagen in het centrum af te schaffen en dit te verwerken in het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025.
2. Het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025 vast te stellen en deze in werking te laten treden op 1 februari 2025 en gelijktijdig met de inwerkingtreding het 3e Wijziging Aanwijzingsbesluit Parkeren 2024 in te trekken.Besluit
1. Het betaald parkeren op officiële feestdagen in het centrum af te schaffen en dit te verwerken in het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025.
2. Het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025 vast te stellen en deze in werking te laten treden op 1 februari 2025 en gelijktijdig met de inwerkingtreding het 3e Wijziging Aanwijzingsbesluit Parkeren 2024 in te trekken.Akkoord met een aanpassing.
-
6
Op 3 mei 2021 heeft het college ingestemd met het raadsvoorstel “verkoopvoorstel voor de niet-strategische objecten 2021-2023”. De woning aan de Herenstraat is er één van. De gemeente Hilversum is eigenaar van deze woning. De woning is verdeeld in 4 woonunits: 67a-69-69a en 69B.
Wij vragen het college door middel van dit voorstel te besluiten tot verkoop van dit woonhuis.Bijlagen
Besluit
1. De woning aan de Herenstraat 67a-69-69a en 69B, kadastraal bekend gemeente Hilversum, sectie N nummer 9381 groot 605m² te verkopen tegen de overeengekomen verkoopprijs van €XXX k.k.
2. De netto verkoopopbrengst van €XXX toe te voegen aan de reserve Stedelijke ontwikkeling. -
7
Oekraïense ontheemden die verblijven in een gemeentelijke opvanglocatie en een baan of eigen inkomsten hebben, moeten van het rijk vanaf 1 juli 2024 meebetalen aan hun opvang en ontvangen geen leefgeld meer. In Hilversum zijn we vanaf 1 juli jl. gestart met de invoering van de vrijwillige eigen bijdrage. Per 1 januari 2025 starten we met het opleggen van de VEB aan Oekraïense ontheemden die binnen een gemeentelijke opvanglocatie verblijven en voldoende inkomsten boven het drempelbedrag uit werk, uitkering of toeslagen hebben. Voorgesteld wordt om voor de invoering hiervan de bijgevoegde beleidsregels ‘verplichte eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Hilversum 2025’ vast te stellen. De normbedragen zijn regionaal vastgesteld. Daarnaast wordt voorgesteld de reeds bestaande regeling ‘Vrijwillige eigen bijdrage’ voort te zetten.
Deze week is bekend geworden dat per 1 januari 2025 de bedragen voor het eetgeld en de wooncomponent voor ontheemden uit Oekraïne worden geïndexeerd, het normbedrag eetgeld wordt naar boven bijgesteld, hierdoor stijgt ook de eigen bijdrage voor de catering. De bedragen worden voor ontheemden verhoogd met ongeveer €10,- tot ongeveer €20,- p.p.p.m., afhankelijk van de gezinssamenstelling. Voor dit voorstel in routing gaat naar het college worden de bedragen in de beleidsregels hierop aangepast.
Bijlagen
Besluit
1. De beleidsregels ‘verplichte eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Hilversum 2025’ vast te stellen.
2. In te stemmen met de voortzetting van de regeling ‘Vrijwillige eigen bijdrage’ zoals die sinds 1 juli 2024 van kracht is.
3. De raad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.Conform.
-
8
Het verzoek van de gemeenteraad om de percelen aan de Koninginneweg ter onteigening aan te wijzen, heeft een positieve impuls gegeven aan de minnelijke verwerving. Het aantal te onteigenen percelen is hierdoor kleiner geworden. Doel van dit voorstel is om het onteigeningsplan hierop aan te passen en de Kroon te vragen de onteigening voor de betreffende percelen terug te trekken.
Bijlagen
Besluit
- De Kroon (door tussenkomst van de Minister voor Volkhuisvesting en Ruimtelijke Ordening) middels bijgevoegde brief te verzoeken het verzoek van de gemeenteraad van 27 september 2023 om percelen ter onteigening aan te wijzen als volgt te wijzigen: het verzoek tot aanwijzing ter onteigening kan worden ingetrokken met betrekking tot de percelen met grondplannummers: 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 en 23
- De gemeenteraad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief
Conform.
-
9
Op 7 november 2024 hebben de fracties van Hart voor Hilversum en van Groen Links vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over ‘Mantelzorgondersteuning”.
Bijlagen
Besluit
De op 7 november 2024 door de fracties HvH en GL gestelde artikel 41 vragen inzake Mantelzorgondersteuning te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
10
Het Tuinplan 2024 inclusief bomenkap-plan van Pinetum Blijdenstein goedkeuren waardoor het Pinetum wordt vrijgesteld van een omgevingsvergunning voor het vellen van de bomen die zijn genoemd in het plan.
Bijlagen
Besluit
Het Tuinplan 2024 inclusief bomenkap-plan van Pinetum Blijdenstein goedkeuren waardoor het Pinetum wordt vrijgesteld van een omgevingsvergunning voor het vellen van de bomen die zijn genoemd in het plan.
Conform.
-
11
Er is een verzoek ingediend door de eigenaar van een appartement aan de Prins Bernhardstraat. De eigenaar wil de woning verkopen. Gevraagd wordt om ontheffing te verlenen van de zelfbewoningsplicht.
Bijlagen
Besluit
Een uitzondering te maken op de zelfbewoningsplicht voor de eigenaar van het appartement -----.
Conform.
-
12
Sinds 2024 verstrekt de gemeente jaarlijks een subsidie aan het Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek (EDB). Op 18 juni 2024 heeft het college de activiteiten van het EDB aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang. Het EDB verleent een dienst die van belang is om de energietransitie in Hilversum op gang te brengen en te faciliteren, terwijl deze (nog) niet economisch rendabel zijn. Voor de uitvoering van de activiteiten in 2025 vraagt het EDB € 450.000,- subsidie aan. Het voorstel is om de subsidie aan het EDB te verstrekken.
Bijlagen
Besluit
De door Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek aangevraagde subsidie van € 450.000,- te verlenen aan het Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek voor het uitvoeren van activiteiten in 2025.
Conform.
-
13
Bij de Meubelwerf maakt een grote groep inwoners gebruik van dagbesteding op basis van een lichte Wmo-indicatie. De Loods Zorg BV heeft deelgenomen aan het volledige participatietraject voor aanbieders van dagbesteding om te komen tot een subsidie aanvraag. Op het laatste moment heeft de Loods Zorg BV afgezien van het indienen van een subsidie aanvraag. Na diverse gesprekken met de Loods Zorg BV en de Meubelwerf over de kwetsbare doelgroep die zij bedienen en het feit dat er vanaf 1 januari 2025 dan veel inwoners zouden moeten veranderen van dagbesteding, bleek al snel dat er een wens was om toch mee te doen met de gesubsidieerde activiteiten. Aangezien er nog ruimte in het beschikbare subsidieplafond was is in overleg besloten om de Loods Zorg BV alsnog in de gelegenheid te stellen een aanvraag in te dienen.
Bijlagen
Besluit
- De Loods Zorg BV voor een bedrag van € 119.000, - subsidie te verlenen voor het organiseren vanuit de Meubelwerf van de activiteiten Ontmoeten, Meedoen en Meewerken voor 2025 onder de in de beschikking genoemde voorwaarden
Conform.
-
14
De subsidie aan de stichting Hilversumse Meent die op basis van de subsidieregeling zinvolle daginvulling is verleend, kan worden herzien. Amaris zal vanaf 2025 co-financiering beschikbaar stellen. Aangezien de verlening middels een collegebesluit is afgehandeld, wordt ook de herziening van de hoogte van de subsidie middels een collegebesluit voorgelegd
Bijlagen
Besluit
1. De hoogte van de subsidieverlening aan stichting Hilversumse Meent voor het uitvoeren van de activiteit zinvolle daginvulling voor 2025 herzien en tot een bedrag van € 111.569 verlenen;
Conform.
-
15
Op 12 november heeft de fractie Hart voor Hilversum vragen gesteld op basis van artikel 41 vragen het Reglement van Orde over het Kerstbomenplan van de OVHZW. In de bijgevoegde brief worden deze vragen beantwoord.
Bijlagen
Besluit
De op 12 november door de fractie Hart voor Hilversum gestelde vragen op basis van artikel 41 Reglement van Orde over het Kerstbomenplan van de OVHZW te beantwoorden.
Conform.
-
16
Op 19 november 2024 heeft de fractie Hart voor Hilversum vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over ‘Lichte samenvoeging ambtenaren Wijdemeren’.
Bijlagen
Besluit
De artikel 41 vragen RvO van de fractie HvH inzake 'Lichte samenvoeging ambtenaren Wijdemeren' beantwoorden middels bijgaande brief.'
Conform.
-
17
Op 25 oktober 2024 heeft de fractie VVD vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Regelement van Orde over de nieuwe huisvesting KNVB Campus in Hilversum.
Bijlagen
Besluit
Voorstel is om de op 25 oktober ontvangen artikel 41 vragen van de fractie VVD aan het college over de nieuwe huisvesting KNVB Campus in Hilversum te beantwoorden middels bijgaande brief.
Conform.
-
18
Op 11 november heeft de fractie van de PvdA artikel 41 RvO vragen gesteld inzake veld van HSV Wasmeer.
Bijlagen
Besluit
De artikel 41 vragen RvO van de fractie Partij van de Arbeid inzake veld van HSV Wasmeer beantwoorden middels bijgaande brief.
Conform.
-
19
Vanwege de wens van de huidige plaatsvervangend voorzitter van de Commissie bezwaarschriften om met ingang van 1 januari 2025 te stoppen met zijn werkzaamheden in de Commissie Bezwaarschriften, wordt u gevraagd hem met met ingang van 1 januari 2025 te ontslaan. In dit voorstel wordt u tevens gevraagd een nieuwe plaatsvervangend voorzitter van de Commissie bezwaarschriften te benoemen voor de resterende raadsperiode 2022-2026. Ingevolge artikel 3 van de Verordening commissie bezwaarschriften Hilversum 2018 worden de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden van de commissie door de raad ontslagen en benoemd.
Bijlagen
Besluit
I. mevrouw mr. P. van der Schot tijdelijk, voor de periode van 1 januari 2025 tot 1 februari 2025, te benoemen als vice-voorzitter van de Commissie Bezwaarschriften
II. De raad voorstellen:
1. de heer mr. A.H.T.M van Straaten met ingang van 1 januari 2025 te ontslaan als plaatsvervangend voorzitter van de Commissie Bezwaarschriften;
2. mevrouw mr. P. van der Schot met ingang van 1 februari 2025 te benoemen als plaatsvervangend voorzitter van de Commissie Bezwaarschriften.
III. Het voorstel rechtstreeks te agenderen voor de raad en hiertoe bijgevoegde collegebrief te verzenden aan het presidium.Conform.