- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- G.M. van den Top
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
De colleges van Hilversum en Wijdemeren stellen hun gemeenteraden voor een intentie uit te spreken om per 1 januari 2027 tot een ‘lichte samenvoeging’ van Wijdemeren met Hilversum te komen. Onderzoeken die in opdracht van de gemeenteraad zijn uitgevoerd, schetsen daarvoor een reëel verhaal van plussen en minnen. Ze onderbouwen dat een samenvoeging bijdraagt aan een sterke regio Gooi en Vechtstreek en profijtelijk kan zijn voor beide gemeenten. Ze schetsen ook een financiële en organisatorische uitdaging. Uit de onderzoeken blijkt dat Hilversum goed in staat is die uitdaging aan te gaan en dat Hilversum voor Wijdemeren de stevigste herindelingspartner is. Het college van Wijdemeren stuurt op 4 juni 2024 een voorstel van vergelijkbare strekking naar hun gemeenteraad.
De gemeenteraden worden voorgesteld met elkaar een plan voor een succesvolle gemeente te maken: een herindelingsontwerp. Dat plan wordt gebaseerd op de kansen en condities die uit de consultatie en onderzoeken naar voren kwamen. Na formele inspraak op dit plan door alle inwoners en ondernemers, nemen de gemeenteraden in 2025 een ‘definitief’ besluit over een herindeling, waarna een wetgevingstraject volgt.Bijlagen
Besluit
1. Het 'dynamische plan van aanpak herindeling Wijdemeren-Hilversum' vaststellen;
2. De gemeenteraad informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
2
De gemeenten en het Werkgevers Servicepunt (WSP) hebben geconstateerd dat de samenwerking niet tegemoet komt aan de verwachtingen en het behalen van doelstellingen. Op 26 maart 2024 is door leden van het Uitvoeringsoverleg en Directie-overleg besloten om de colleges te adviseren de Bestuursopdracht Werkgeversdienstverlening in te trekken, om daarmee het WSP in zijn huidige vorm af te schalen voor wat betreft het gemeentelijk deel van de werkgeversdienstverlening en de taken anders te positioneren. De intrekking van de bestuursopdracht heeft betrekking op de werkgeversdienstverlening vanaf 1 oktober 2024.
Bijlagen
Besluit
De Bestuursopdracht Werkgeversdienstverlening aan de Regio in te trekken.
Conform.
-
3
In zowel de Visie Sociaal Domein als de Omgevingsvisie is aangegeven dat er behoefte is aan een richtinggevend kader maatschappelijke voorzieningen. Middels de bijgevoegde bestuursopdracht wordt bestuurlijk opdracht gegeven aan de uitwerking van dit richtinggevend kader maatschappelijke voorzieningen. Bestuurlijk opdrachtgever is de portefeuillehouder ruimtelijke ordening. Oplevering van het kader wordt verwacht medio tweede of derde kwartaal van 2025.
Het kader heeft raakvlakken met meerdere portefeuille(houder)s (waaronder ruimtelijke ontwikkeling, onderwijshuisvesting, vastgoed, cultuur, dienstverlening, zorg en samenleving, sport en wonen). Middels dit voorstel wordt de opdracht nader geconcretiseerd en afgestemd. In het voorstel wordt ingegaan op de aanleiding, doel, resultaat en opdracht voor het richtinggevend kader. Ook worden er drie fases benoemd waarin (1) onderzoek wordt gedaan naar omvang en behoefte van maatschappelijke voorzieningen, (2) het richtinggevend kader wordt opgesteld en (3) de opzet voor een evaluatie van het huidige aanbod van maatschappelijke voorzieningen wordt gedeeld. De nadruk van de huidige opdracht ligt daarbij in fase 1 en 2. De opzet van fase 3 wordt nader geconcretiseerd bij de vaststelling van het richtinggevend kader aan het einde van fase 2.Bijlagen
Besluit
- De bestuursopdracht "Richtinggevend Kader Maatschappelijke Voorzieningen" vast te stellen en opdracht te geven voor het uitwerken van de opdracht.
- Bij de verkoop van gemeentelijk vastgoed een pas op de plaats te maken zodat het richtinggevend kader gebruikt kan worden bij het herzien van het gemeentelijk vastgoed met een maatschappelijke functie, tenzij het vastgoed daar bij voorbaat niet geschikt voor is.
Gewijzigd besluit met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
4
Het Doelen Inspanningen Netwerk (DIN) voor het sociaal domein - eerder vastgesteld door het college en besproken met de commissie - is voorzien van referentie- en (concept)streefwaarden. Op 24 juni heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden voor raadsleden over het DIN. Het instrument is door hen positief ontvangen. De volgende stap is om het DIN inclusief referentie- en streefwaarden te laten vaststellen door het college en toe te sturen aan de gemeenteraad met een raadsinformatiebrief. Hiermee geeft het college tevens uitvoering aan de moties M23-177 en M24-30.
Bijlagen
Besluit
1. Vaststellen van de streefwaarden voor de indicatoren uit het Doelen Inspanningen Netwerk (DIN) Sociaal Domein.
2. Middels bijgaande raadsinformatiebrief de moties M23-177 en M24-30 en toezegging T24-005 af te doen.Akkoord.
-
5
Voorstel tot vaststelling van een herzien privacy protocol ondermijning' i.v.m. ingebruikneming technische applicatie VIK (Veiligheidsinformatieknooppunt). Deze applicatie vergemakkelijkt de raadpleging van uiteenlopende basisadministraties maar impliceert geen verwerking van meer of andere persoonsgegevens. Het gebruik van het VIK is echter nog niet verwerkt in het privacy protocol. De voorliggende herziening voorziet daarin. Het gaat dus hoofdzakelijk om een technische aanpassing.
Bijlagen
Besluit
1. Het herziene Werkproces en privacy protocol ondermijning Hilversum 2024 door het college te doen vaststellen.
Conform.
-
6
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) maakt elk jaar een jaarrapportage. De OFGV jaarrapportage 2023 beschrijft voor Hilversum de uitgevoerde activiteiten en behaalde doelen over het jaar 2023. De OFGV jaarrapportage 2023 is een verantwoording op het OFGV uitvoeringsprogramma 2023.
Bijlagen
Besluit
1. De OFGV jaarrapportage 2023 vast te stellen;
2. De OFGV hiervan in kennis te stellen via bijgaande collegebrief;
3. De raad hierover te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.Akkoord.
-
7
Op 18 juni 2024 heeft het college zowel activiteiten van HilverZon als van het EDB aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang. De partijen verlenen diensten aan Hilversummers, die van belang zijn om de energietransitie in Hilversum op gang te brengen en te faciliteren, terwijl deze (nog) niet economisch rendabel zijn. Tegelijkertijd zijn ook twee subsidieregelingen vastgesteld, op basis waarvan beide partijen subsidieaanvragen kunnen indienen. Hiervan is er één regeling voor het verlenen van een subsidie met als doel een stabiele basis op te bouwen om dienstverlening op het gebied van activering, coaching, advisering en ontzorging te borgen voor de komende vier jaar. De andere subsidieregeling bevat een programmasubsidie voor jaarlijkse activiteiten. Beide partijen hebben op basis van deze regelingen een aanvraag ingediend. Met dit besluit kan het college instemmen met de subsidieverlening.
Bijlagen
Besluit
1. In het kader van de regeling meerjarige basissubsidie energietransitie 2024 – 2027 een subsidie van € 80.000 te verlenen aan HilverZon: Duurzame Energie Coöperatie Hilversum U.A. (hierna, HilverZon) ter uitvoering van hun DAEB activiteiten voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 en het overige bedrag in de aanvraag van€ 1.360.000 af te wijzen conform bijgevoegde verleningsbeschikking;
2. Een meerjarige subsidie van € 835.000 te verlenen aan Stichting Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek (hierna EDB) ter uitvoering van hun DAEB activiteiten voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027 conform bijgevoegde verleningsbeschikking;
3. Een subsidie van €25.000 te verlenen aan HilverZon voor activiteiten van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 conform de bijgevoegde verleningsbeschikking;
4. Een subsidie van € 270.000 te verlenen aan het EDB te verlenen voor activiteiten van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 conform de bijgevoegde verleningsbeschikking.Conform.
-
8
De gemeente Hilversum en Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben een onafhankelijk rapport “Verantwoordelijkheden watersysteem, Adviesdocument Taakverdeling Stedelijk water” d.d. 21 februari 2022 laten opstellen (zie bijlage 3) door de firma Sweco met betrekking tot het beheer en onderhoud van het oppervlaktewater. Dit rapport concludeert dat het betrokken stedelijke watersysteem beschouwd moet worden onderdeel uit te maken van het watersysteem, als bedoeld in de Waterwet. De gemeente Hilversum en het Waterschap onderschrijven de conclusies en hebben dit vastgelegd in de "overeenkomst betreffende samenwerking en overdracht beheer en onderhoud van het watersysteem in het stedelijk gebied" (zie bijlage 4 inclusief de financiële aspecten zie bijlage 5).
Uitvoering geven aan deze overeenkomst is de verkoop van de installaties met opstal en ondergrond voor de waterhuishouding met gelijktijdig het vestigen van het recht van overpad.Bijlagen
Besluit
1.De installaties voor de waterhuishouding van de Lorenztvijver met grond en opstal nabij de Anton Philipsweg 2c, kadastraal bekend sectie C, nummer10284 voor € 1,- te verkopen aan het Waterschap Amstel, gooi en Vecht (zie bijlage 1).
2. Gelijktijdig met deze verkoop, over de grond van de Gemeente Hilversum het recht van overpad vestigen op hetzelfde perceel, sectie C, nummer 10284 ged. voor het bereiken van de opstal (zie bijlage 2).Conform.
-
9
De gemeente Hilversum en Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben een onafhankelijk rapport “Verantwoordelijkheden watersysteem, Adviesdocument Taakverdeling Stedelijk water” d.d. 21 februari 2022 laten opstellen dat concludeert dat het betrokken stedelijke watersysteem beschouwd moet worden onderdeel uit te maken van het watersysteem (zie bijlage 4), als bedoeld in de Waterwet. De gemeente Hilversum en het Waterschap onderschrijven de conclusies en hebben dit vastgelegd in de "overeenkomst betreffende samenwerking en overdracht beheer en onderhoud van het watersysteem in het stedelijk gebied" (zie bijlage 5 inclusief de financiële aspecten zie bijlage 6).
Uitwerking van deze overeenkomst is de verkoop van de installaties voor de waterhuishouding met gelijktijdige vestiging van het recht van opstal en het kadastraal afsplitsen van de betreffende ondergrondBijlagen
Besluit
1. De installaties voor de waterhuishouding ter plaatse van de Van Riebeeckvijver nabij de Van Riebeeckweg 141/N1, kadastraal bekend als sectie C, nummer 10277 (zie bijlage 1), te verkopen voor €1,- aan het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (zie bijlage 2);
2. Vestigen van het recht van opstal ten behoeve van het Waterschap, tot het in eigendom hebben van pompen voor zowel het oppervlaktewater als voor het hemelwater met besturingskast voor de waterhuishouding zoals die zich bevinden in en onder de opstal van de gemeente, met gelijktijdige kadastrale afsplitsing van dit perceel in perceel C 10277 (zie bijlage 3).Conform.
-
10
De gemeente Hilversum en Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben een onafhankelijk rapport “Verantwoordelijkheden watersysteem, Adviesdocument Taakverdeling Stedelijk water” d.d. 21 februari 2022 laten opstellen (zie bijlage 2) door de firma Sweco met betrekking tot het beheer en onderhoud van het oppervlaktewater. Dit rapport concludeert dat het betrokken stedelijke watersysteem beschouwd moet worden onderdeel uit te maken van het watersysteem, als bedoeld in de Waterwet. De gemeente Hilversum en het Waterschap onderschrijven de conclusies en hebben dit vastgelegd in de "overeenkomst betreffende samenwerking en overdracht beheer en onderhoud van het watersysteem in het stedelijk gebied" (zie bijlage 3 inclusief de financiële aspecten zie bijlage 4).Vermeld hier kort een samenvatting (richtlijn is max. 10 regels). Deze toelichting dient ook opgenomen te worden in het toelichtingenveld in iBabs.
Uitvoering geven aan deze overeenkomst is de verkoop van de installaties voor de waterhuishouding (= het gemaal) aan het Waterschap met gelijktijdig de vestiging van het recht van opstal (zie bijlage 5).Bijlagen
Besluit
1. De installaties voor de waterhuishouding ter plaatse van de Kastanjevijver, kadastraal bekend als Gemeente Hilversum sectie L nummer 2072 voor € 1,- te verkopen aan het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (zie bijlage 1);
2. Het recht van opstal te vestigen ten behoeve van het Waterschap, tot het in eigendom hebben van het afvoergemaal, grondwaterpompen en toebehoren voor de waterhuishouding die zich bevinden in en onder de opstal van de gemeente Hilversum aan de Kastanjelaan.Conform.
-
11
De gemeente Hilversum en Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben een onafhankelijk rapport “Verantwoordelijkheden watersysteem, Adviesdocument Taakverdeling Stedelijk water” d.d. 21 februari 2022 laten opstellen (zie bijlage 1) door de firma Sweco met betrekking tot het beheer en onderhoud van het oppervlaktewater. Dit rapport concludeert dat het betrokken stedelijke watersysteem beschouwd moet worden onderdeel uit te maken van het watersysteem, als bedoeld in de Waterwet. De gemeente Hilversum en het Waterschap onderschrijven de conclusies en hebben dit vastgelegd in de "overeenkomst betreffende samenwerking en overdracht beheer en onderhoud van het watersysteem in het stedelijk gebied" (zie bijlage 2 inclusief de financiële aspecten zie bijlage 3).
Uitvoering geven aan deze overeenkomst is de verkoop (zie bijlage 4) van het gemaal aan de Mussenstraat met onderliggende perceel groot circa 25m², kadastraal bekend gemeente Hilversum sectieletter C, nummer 10173 (zie bijlage 5).Bijlagen
Besluit
Het perceel met het gemaal ten behoeve van de waterhuishouding aan de Mussenstraat, kadastraal bekend gemeente Hilversum, sectie C nummer 10173, te verkopen voor €1,- aan het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Conform.
-
12
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert voor ons als verbonden partij verschillende milieutaken uit. De OFGV heeft een aantal financiële stukken toegestuurd.
Ten eerste zijn dat stukken waarop uw raad een zienswijze kan indienen. Het gaat om de:
• OFGV jaarstukken 2023 met resultaatbestemming;
Ten tweede stuurt de OFGV stukken ter kennisname toe. Dit zijn stukken waarop uw raad eerder reeds een zienswijze kenbaar heeft gemaakt. Deze stukken zijn vastgesteld door het algemeen bestuur van de OFGV (AB). Het gaat om de:
• OFGV begroting 2025;
• OFGV 3e begrotingswijziging 2024.Bijlagen
Besluit
I. De raad voorstellen:
1. Bijgaande zienswijze op het OFGV voorstel voor de resultaatbestemming 2023 in te dienen bij de OFGV aansluitend aan de vergadering van 25 september 2024;
2. Kennis te nemen van de OFGV jaarstukken 2023, de vastgestelde begroting 2025 en de 3e begrotingswijziging 2024.
II. Het voorstel agenderen voor de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid ter advisering aan de raad.Conform.
-
13
In 2023 heeft het college een Greendeal gesloten met ondernemersvereniging Hilversum Zuidwest. Daar hoorde ook de Subsidieregeling Verduurzamen bedrijvenparken Hilversum Zuid West bij. Het jaar 2024 is het tweede jaar van de Greendeal. Zoals afgesproken heeft Ondernemersvereniging Hilversum Zuidwest voor alle verduurzamingsactiviteiten een apart rechtspersoon opgericht: Coöperatie Toekomstbesteding Hilversum. De coöperatie vraagt het maximaal beschikbare subsidie aan van € 100.000. De focus van de activiteiten ligt in 2024 wederom op het begeleiden van bedrijven bij het verduurzamen. Nieuw dit jaar is de clusteraanpak. Dat wil zeggen dat wordt onderzocht hoe een aantal bedrijven samen een lokaal energiecollectief kunnen vormen waarin ze gezamenlijk energie opwekken, opslaan en distribueren.
Bijlagen
Besluit
Subsidie te verlenen van € 100.000 aan Cooperatie Toekomstbestendig Hilversum voor het jaar 2024 voor de uitvoering van de Greendeal Hilversum Zuid West conform bijgevoegde beschikking met zaaknummer 1482164.
Conform.
-
14
De gemeente Hilversum is wettelijk verplicht (Wet op het Primair Onderwijs artikel 159) om voldoende aanbod aan voorschools educatie te realiseren voor alle peuters met een risico op onderwijsachterstand. In Hilversum worden peuterspeelzalen die een erkend Voor- en Vroegschoolse (“VVE”) programma aan peuters met een taalachterstand bieden gesubsidieerd. Op 13 december 2022 heeft de gemeente Hilversum aan Stichting Bink Peuterspeelzalen én aan Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang een subsidie verleend voor het uitvoeren van peuterspeelzaalwerk en VVE gedurende kalenderjaar 2023. Tevens is subsidie verleend voor de extra inzet van een verplichte hbo pedagogisch beleidsmedewerker, ondersteuning van zware doelgroep locaties, scholing en frictiekosten. Beide aanbieders hebben gehandeld in overeenstemming met de subsidiebeschikking, de geldende voorschriften en de beleidsregels subsidie peuterspeelzaalwerk en VVE 2023 van de gemeente Hilversum.
Bijlagen
Besluit
1. De subsidie die Stichting Bink Peuterspeelzalen in 2023 heeft ontvangen voor het uitvoeren van peuterspeelzaalwerk en Voor- en Vroegschoolse Educatie vast te stellen op € 1.113.835,-.
2. De subsidie die Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang in 2023 heeft ontvangen voor het uitvoeren van peuterspeelzaalwerk en Voor- en Vroegschoolse Educatie vast te stellen op € 233.997,-.
3. Het verschil tussen de aan Stichting Bink Peuterspeelzalen verleende subsidie van € 1.324.359, - en de vastgestelde subsidie van € 1.113.835, - terug te vorderen. Het betreft een bedrag van € 210.524, - conform bijgaande vaststellingsbeschikking.
4. Het verschil tussen de aan de Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang verleende subsidie van € 255.424, - en de vastgestelde subsidie € 233.997, - terug te vorderen. Het betreft een bedrag van € 21.427, - conform bijgaande vaststellingsbeschikking.Conform.
-
15
Op 19 juli 2022 heeft uw college afspraken i.v.m. de passende Buitenschoolse Opvang (“BSO”) 2023 vastgesteld (zaaknummer: 1167567), waaronder de ‘Beleidsregels subsidie passende buitenschoolse opvang, Hilversum 2023’. Met deze regeling realiseerden we, namens alle regiogemeenten in de Regio Gooi en Vechtstreek, dat kinderopvangorganisaties subsidie konden aanvragen voor het bieden van passende BSO in kalenderjaar 2023. Voor kalenderjaar 2023 heeft het college van B&W op 6 december 2022 subsidie verleend aan Bink Kinderopvang (zaaknummer: 1232318). Dit voorstel zorgt voor vaststelling van deze subsidie.
Bijlagen
Besluit
1. De subsidie die Bink kinderopvang BV in 2023 heeft ontvangen voor het uitvoeren van Passende Buitenschoolse Opvang vast te stellen op € 105.211, -.
2. Het verschil tussen de aan Bink Kinderopvang BV verleende subsidie van € 139.015, - en de vastgestelde subsidie van € 105.211, -. terug te vorderen, het betreft een bedrag van € 33.804, - conform bijgaande vaststellingsbeschikking.Conform.
-
16
Op 6 december 2023 heeft de gemeenteraad de Beleidsagenda Wmo-Samenleving 2024-2030 vastgesteld. Hiermee is de beleidsrichting voor de komende jaren bepaald. Deze richting houdt in dat we de beweging willen maken naar preventie en een sterkere samenleving, in de beleidsagenda beschreven als ‘Van Ziekte en Zorg (ZZ) naar Gezond en Gedrag (GG)’. Hiervoor is de inzet van (subsidie)partners noodzakelijk. Met deze subsidieregelingen schept het college duidelijkheid voor potentiële aanbieders voor welke activiteiten en onder welke voorwaarden zij subsidie kunnen ontvangen.
Het gaat om drie nieuwe regelingen en één bestaande regeling die herzien wordt. De regelingen zijn:
1. ‘Versterken Sociale basis: sterke wijken en buurten’ waarin vrijwillige inzet, buurthuizen, het opbouwwerk en een vrijwilligerscentrale subsidiabele activiteiten zijn;
2. ’Ondersteuning in de buurt 2025’, waarin de buurtteams de subsidiabele activiteit zijn. Deze regeling vervangt de huidige regeling Buurtteams 2024;
3. ‘Wmo/Welzijn’ waarin diverse activiteiten subsidiabel zijn: onafhankelijke cliëntondersteuning, kennisdeling over personen met een handicap, ondersteuning aan slachtoffers, begeleid lotgenotencontact, de antidiscriminatievoorziening en individuele juridische ondersteuning;
4. ‘Mantelzorgondersteuning: Mantelzorg doen we samen’.Bijlagen
Besluit
1. De subsidieregeling: 'Versterken Sociale basis: sterke wijken en buurten' vast te stellen, met de volgende subsidiedeelplafonds: activiteit A: € 650.000, activiteit B: € 1.377.000, activiteit C: € 931.000 en activiteit D: € 134.000.
2. De subsidieregeling: 'Ondersteuning in de buurt' vast te stellen, met als subsidiedeelplafonds activiteit A: € 689.000 en activiteit B: € 691.000.
3. De subsidieregeling: 'Wmo/Welzijn' vast te stellen, met als subsidieplafond € 1.193.000.
4. De subsidieregeling: 'Mantelzorgondersteuning: Mantelzorg doen we samen' vast te stellen, met als subsidieplafond € 575.000.
5. De raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Conform.
-
17
Initiatiefnemer zit met zijn concept van personal training momenteel -onder specifieke voorwaarden en met een tijdelijke vergunning- in het AVRO-pand aan de 's-Gravelandseweg 52. In verband met opzegging van de huurtermijn is hij al enige tijd op zoek naar een nieuwe, permanente locatie. Eerdere opties zijn afgevallen vanwege privaatrechtelijke kwesties. Het huidige pand dat hij op het oog heeft om te trekken is de Langestraat 77, maar het Omgevingsplan laat het gewenste gebruik niet toe. Er is een negatief advies gegeven op een vooronderzoek op 11 april jl., omdat er onder andere een parkeereis geldt van 26 plekken en er op het perceel geen parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Initiatiefnemer heeft derhalve een verzoek gedaan om af te wijken van het parkeerbeleid 2023. Dit kan enkel in bijzondere situaties. Op basis van de aangeleverde stukken en toelichting, zien wij geen reden om af te wijken van het parkeerbeleid en stellen wij voor vast te houden aan het eerder gegeven advies en dit middels een collegebrief te beantwoorden.
Bijlagen
Besluit
In te stemmen met het versturen van bijgaande collegebrief.
Akkoord.
-
18
Op 17 mei 2021 nam het algemeen bestuur (AB) van de Tomingroep het koersbesluit om het Werkvoorzieningsschap Tomin (hierna: Tomin) door te ontwikkelen van werkbedrijf tot leerbedrijf. Waar Tomin tot dan toe met name een aanbieder was van structurele werkplekken voor medewerkers met een arbeidsbeperking, was het nu de bedoeling om het ontwikkelperspectief centraal te stellen en te streven naar de best passende en renderende werkplek op de reguliere arbeidsmarkt. Direct aansluitend op het koersbesluit is op 15 oktober 2021 een bedrijfsplan opgesteld en zijn verschillende uitvoeringsplannen uitgewerkt. In het bedrijfsplan was opgenomen om halverwege de looptijd 2022-2025 een midterm review uit te voeren.
De midterm review is intussen uitgevoerd. Helaas zijn de uitkomsten teleurstellend. Enerzijds omdat de bedrijfsdoelstellingen niet gehaald zijn en anderzijds omdat slechts in beperkte mate wordt in gegaan op het toekomstperspectief van Tomin. Er werd vanuit Hilversum wel gerekend op een toekomstperspectief, omdat hier een suggesties voor waren gedaan in de zienswijze op de begroting Tomin voor 2024 en aan was gegeven dat deze suggesties overgenomen zouden worden in de uitwerking van de midterm review. Omdat een het college het wel van belang acht dat er een toekomstperspectief geschetst wordt, is het voornemens om een visie te formuleren op de toekomst van een sociaal ontwikkelbedrijf in relatie tot de visie op de uitvoering van de Participatiewet in haar geheel. Hierbij is het de ambitie om nauw aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen en nauwe afstemming te zoeken met overige leden van de gemeenschappelijke regeling (GR) Tomingroep en Tomin zelf. We vragen de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving een advies uit te brengen naar aanleiding van de uitkomsten van de midterm review en de opvolging daarvan.
Bijlagen
Besluit
De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving voor te stellen om:
Advies uit te brengen aan het college over de uitkomsten van de midterm review en de vervolgstappen rond een visie op het sociaal ontwikkelbedrijf.Akkoord.